Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVikt och kost
You need to log in to create posts and topics.

12

På långpass har man mer glädje av att fylla på energi efter två timmar än att boosta upp sig före start.

För min del så avvecklade jag gradvis intaget på långpasset. Först lät jag bli banan eller bar innan. Sen sköt jag gradvis fram intagande av sportdryck, från 5 km, till 8, 10, 12, 15, ... Tills jag till slut struntade helt i det och nu har jag bara med mi

Det beror lite på vad man har för vanor, för mig var det betydligt mer effektivt att skära i kvällsmaten . Tycker att bara en liten frukost höjer morgonpassens upplevelse betydligt.

Mikael:

jag brukar bara köra mina långpass på ca: 90-100 min. Så det har inte spelat nån roll vad jag har ätit eller druckit dagen/kvällen före. Däremot så brukar jag behöva ha med mig vatten när det är lite varmare samt att fylla på jämt med vatten und

Mitt svar var främst riktat till trådskaparen som undrade över sina förestående 3-timmars långpass.

Eftersom kolhydratladdning går ut på att lagra glykogen så är det viktigt att förstå att kroppen inte förmår lagra mer än för ca 2-timmars löpning, däref

Tack för alla svar!

Inför långpass brukar jag äta som vanligt, ingen uppladdning, men heller inte tom på näring, mat några timmar före, jag tar med mågra chokladbitar i fickan som reserv ifall jag får problem på slutet, på långpasset blir det enbart vatten första 10 - 15 km,

På pass upp till 2 timmar brukar jag bara dricka lite vatten innan och lite juice eller äta en frukt. Inget med mig ut på passet om det inte är supervarmt eller fuktigt. Dessa kör jag i normalfallet före frukost och njutningen vid den frukosten efteråt är

12