Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningViktens betydelse i simning?
You need to log in to create posts and topics.

Att dra upp massa exempel på smala personer i eliten är rätt meningslöst, tränar man simning på elitnivå är det kopiöst mycket träning och då brukar resultatet av det bli trimmade kroppar. Så deras framgångar är inte främst en konsekvens av låg andel krop

Adrian, kommer ihåg loppet t.o.m. Stark simning på ytterbanan 😉

Med "normalt" menar jag vad som ligger inom ramen för vad som anses friskt och hälsosamt. Det är inte några fantasisiffror som ett institut tagit fram, utan precis som att det finns riktlinjer för tex hur ett normalt blodtryck skall vara så finns det rikt

Ideal Body Fat Percentage enl American Council on Exercise
Essential: är det minimum som krävs för daliga aktiviter och att vara frisk (läs ej aktiv idrottare)

Kvinnor
Essential fat 10–13%
Athletes 14–20%
Fitness 21–24%
Average 25–31%
Obese 32%+

Män
Es

Men "normal" betyder egentligen vanlig, inte normativ.
"Smal" för mig betyder iaf INTE fettfri, eller under 20% (13%) fett utan snarare markerad midja/höfter och kanske inte alltför grova muskler heller. De där killarna platsar allihop som smala. Möjlige

Jag förstår verkligen inte hur man kan se dessa vältränade och bredaxlade individer som smala. (Möjligen Holmertz då). Men det beror väl på vad man jämför med. Men jag tycker fortfarande vältränad eller "fit" passar bättre.

Som sagt det är det jag säger, vi lägger in olika saker i de orden.
Och nu är plötsligt vältränade killar inte smala, förut var det för mkt fett?

Jag måste hämta mer popcorn.... 🙂

För lite underhudsfett ger ett sämre vattenläge.