Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

tänkte köpa skivstång & vikter för att göra lite enkla övningar hemma. behöver träna upp låren ( fram & baksida) och vaderna då det är på dessa ställen jag får ont/kramp efter ca 25 km ( tränar för att klara marathon utan att musklerna tar slut, har sprun

Normalt förespråkar jag ofta skivstångsträning. Men om ditt mål är maraton och klara långa lopp, skulle jag nog säga "inte skivstång". Tror du får betydligt mycket mer nytta av träning som rephoppning och annan spänstträning - trapplöpning, osv

Jag säger tvärtom. Jag satsar själv på långa lopp och kompletterar med skivstångsträning där jag kör typ Starting strength. Max 20 kg ledsnar du snabbt på om du ska köra basövningar. Men du kan ju köpa det paketet och sen komplettera med lösa skivor!

20kg är ingenting. Du vill kunna köra knäböj och marklyft. Det räcker med en billig stång, men köp en stång för stora vikter (50mm hål). Ska du träna hemma så är gummivikter mycket snällare mot golvet.
Titta på något i den här stilen: https://traningspro

tack för alla tipps 🙂

Tjatar dock lite på att du inte bör ta den typen av viktträning för långdistans med målet att tåla distanserna. Trapplöpning, spänsthopp, rephoppning, mm kommer att ge dig mer tålighet mot distanserna, och effektivare löpsteg. Tyngre och därmed långsamma