Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningViktmanschetter
You need to log in to create posts and topics.

Jag promenerade i går fem km med viktmanschetter runt mina vrister. Det gjorde att jag tog långa steg förmodligen för att inte behöva lyfta tyngderna oftare än nödvändigt. Det kändes som bra träning. Men är det effektiv träning för en löpare? Nån som vet?

Mina viktmanschetter väger lite drygt ett kilo vardera. Jag ska ta det försiktigt och ta en viktmanschett-promenad på ca 5 km minst en gång i veckan och testa om det gör nån nytta för min marathonträning. Att promenera är bra marathonträning för mig är ja

Man blir bra på det man tränar, så vill du bli bra på att gå med viktmanschetter så måste du gå med viktmanschetter.

Fö har jag också bara hört negativa saker, typ att man skadar leder, senor och muskelinfästningar.

Det låter inte som ett bra sätt att bli kvick i fötterna. Tvärtom.

Jag skulle istället använt dem för att öka belastningen i separata styrke- och balansövningar för att att stärka fötter och underben.

Jag föreställer mig att manchetter runt fotlederna vid gång mest stärker "lyftmusklerna"...och till vilken nytta är det?

Mina lyftmuskler brukar vara ordentligt trötta efter ett marathon. Så därför tänkte jag inför nästa års Stockholm marathon specialträna lyftmuskulaturen med lätta vikter när jag promenerar. Jag är medveten om att skaderisken ökar nåt när jag går med vikte

Som NOVIS undrar jag om 2 st 1kg kan orsaka skador?
Alla som springer med kamelryggsäck eller vätskebälte. Eller om jag går upp 2 kg på grund av en svacka. Är det också höjd risk för skador?

Det handlar om var vikten sitter i första hand. Alltså på en fot som konstant pendlar fram och tillbaka. Startar och stoppar.

Men jag springer inte med vikterna på fötterna, jag bara går med dom.

Jag blir trotsig. Jag ska ha detta som ett träningsmoment inför Stockholm marathon.

Vikterna har givit mig träningsvärk på nederdelen av baksidan på låren strax ovanför knävecken. (H

Lugn bara lugn Rolf. Jag bara förklarade för Erik vad det är för skillnad var vikten är placerad 🙂

Men jag har förstått att du bestämt dig redan innan du skapade tråden. Glöm inte att rapportera tillbaka och berätta.