Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningViktminskning
You need to log in to create posts and topics.

12

Är det någon har som har några kloka tankar om viktminskning? Skulle vilja springa snabbare och längre men en stor begränsning är nog min vikt skulle jag tro. Väger strax under 90kg. Tränar väldigt varierat men med löpning som bas. Visst finns det en del

Hur vikten påverkar löpningen beror ju mycket på vad vikten består av; fett eller muskler?
Hur lång är du?

Är 179cm. Finns en del fett som behöver bort men mest muskler, ingen löparkropp direkt möjligen kortdistansare då men ambitionen är att springa långt.

Jag tycker själv att löpningen är väldigt mycket lättare (pun intended 😉 ) när kroppsvikten är mindre. Det är ju liksom mindre som ska släpas runt den sträckan man avser springa... Belastningen på kroppen i varje steg blir ju mindre också = mindre skader

#Jonas

Är det verkligen så? Tänk dig att en av de absoluta topplöparna lägger på sig 15 kg muskler på ett gym... De springer nog inte fortare för det. Mycket muskler betyder inte att du springer fortare. För löpningen överflödig muskelmassa borde ju logi

Det är ingen slump att majoriteten av duktiga löpare är lätta i kroppen.

Tvärtemot Sara så inte bara tror utan vet jag att det går bra att träna sig ner i vikt. På köpet blir man vältränad. När jag satte igång med löpningen igen hade jag ägnat mig åt reg

Det där är nog olika, och du tränar ju ganska mycket Mackan. På 7 mil i veckan lyckades jag gå upp, när jag inte höll koll på vad jag åt.

Det är klart att det *går* att träna sig ner i vikt. Men för de flesta är det väldigt mycket enklare att justera kosten. Sedan är förstås det bästa att kombinera bra kost med bra träning.

Det är klart att det är olika Magnus och jag säger inte att man inte måste träna mycket. Jag försöker bara vara en motpol till åsikten att man inte kan träna ner sig i vikt eftersom jag själv gått ner totalt 20 kg över tiden genom att bara träna. Så jag v

Jag har också börjat träna mycke tmer än vad jag hittills gjort. Försöker envist lära mig löpa men det går sisådär. Just nu är det mycket styrketräning med PT och Zumba Fitness som jag gör. Försöker lägga in ett löppass med intervaller (eftersom jag inte

12