Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelViktminskning för "cyklister"
You need to log in to create posts and topics.

Jag har nu kört min första tävling. Gran Fondo Falun.
Jag tappade förstaklungan i den en mil långa backen i början av loppet. Sedan hängde jag med bra i andraklungan fram till 10 mil där det kom en liten backe som gjorde att jag tappade även den klungan.

Mitt bästa batningstips, är just att cykla mycket ofta och länge. Jag har rasat mer än 2 kg den här våren, utan att lägga om kosten. Bara genom att cykla oftare mera snabbare och snyggare.

Man får inte heller glömma av teknikfrågan, framför allt i uppförsbackar..
Är man mer rutinerad så har man förhoppningsvis en bättre teknik i rundtrampet, val av kadens o utväxling.. Så öva också på din teknik när du kör i uppförsbackar, så du kan öka på

Helt ovetenskapligt, men med egen "erfarenhet" sitter rätt mycket i huvet.
-oj en backe! upp upp upp jobbigt jobbigt.
Jag brukar kika ner i vägbanan och intala mig att det är raksträcka med motvind. Brukar gå betydligt snabbare och lättare (H)

Martin, sanningen är nog att du låg högt redan innan backen. Sen när backen kom var du rökt. Som referens kan jag säga att dom jag pratade med låg på 120-130 i puls i just den klungan på platten. Det kanske kan ge dig någon referens inför framtida lopp.

Jag tyckte att jag kände mig stark på cykel men om sanningen ska fram så är jag inte tillräckligt stark för att just hålla farten upp i backen. Jag skulle satsa mer på styrka än viktminskning. Sedan ger ju även viktminskningen en bonus men den kommer inte

Min erfarenhet är att cykling är oslagbart som viktminskningsmetod eftersom man ofta är ute i ett par timmar eller mer. Det är nog få som springer lika länge. Jag ligger i snitt på 80-85% av max på ett ungefär när jag cyklar.

Lvg ger mer viktminskning än mtb, är min erfarenhet. Som Jannike säger, man är ute flera timmar. Just där är väl knepet.

Jag är definitivt ingen asket men fick tips av en engelsk kollega förra året som jag anammat delar av. Ingen öl på vardagar och inga kolhydrater på vardagskvällarna, så jag försöker att hålla mig till kyckling och Keso efter klockan 18. Har gått ner 5,5

Snart kan du ändra ditt namn till Ingemar Buffalo 😉

Jannike: Många skulle nog tipsa dig om att hålla dig under 80% och vid intervall träning öka upp till över 90%.