Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 13:36Om cykling enbart är ett medel för att gå ner i vikt så är det säkert bra att undvika kolhydrater, framförallt snabba sådana, och därmed minska blodsockrets berg-och-dalbana.
Om du däremot tillgodogöra dig din träning på bästa sätt behöver du snabba kol
Om cykling enbart är ett medel för att gå ner i vikt så är det säkert bra att undvika kolhydrater, framförallt snabba sådana, och därmed minska blodsockrets berg-och-dalbana.
Om du däremot tillgodogöra dig din träning på bästa sätt behöver du snabba kol
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 14:00OK, tack för svaren.
Lärdomar som ska testas:
Cykla ofta och länge (det var iofs redan planerat)
Inga kolhydrater efter 18.
Börja kolla pulsen. Jag har ju pulsband , men aldrig använt det. Det är dags nu.
Backträning
BackteknikTillägg: Under loppet s
OK, tack för svaren.
Lärdomar som ska testas:
Cykla ofta och länge (det var iofs redan planerat)
Inga kolhydrater efter 18.
Börja kolla pulsen. Jag har ju pulsband , men aldrig använt det. Det är dags nu.
Backträning
Backteknik
Tillägg: Under loppet s
Quote from Berit Bengtson on 24 June 2009, 15:52Martin Gustafsson skrev:
> Körde bara på stora kakan fram.
> Vet inte om det spelar ngn roll.
> Har aldrig använt lilla.Det KAN spela stor roll.
I långa backar trivs mina ben bäst med en kadens(trampvarv/min) på 80-85, åtminstone när jag sitter ned.
Martin Gustafsson skrev:
> Körde bara på stora kakan fram.
> Vet inte om det spelar ngn roll.
> Har aldrig använt lilla.
Det KAN spela stor roll.
I långa backar trivs mina ben bäst med en kadens(trampvarv/min) på 80-85, åtminstone när jag sitter ned.
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 16:26Ok, ja. Det kan väl inte skada att testa lilla också. Det är kanske som du säger att man ska eftersträva att hålla uppe kadensen så att det inte segar. Försöka hålla den på en konstant spinn.
Det där med puls är också spännande. tidigare har jag tränat s
Ok, ja. Det kan väl inte skada att testa lilla också. Det är kanske som du säger att man ska eftersträva att hålla uppe kadensen så att det inte segar. Försöka hålla den på en konstant spinn.
Det där med puls är också spännande. tidigare har jag tränat s
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 17:18Ligger du klunga o ser backe så se till att gå ner på lilla innan backen börjar. Jag brukar få peta upp två växlar bak, sen ner där fram. Ökar kadensen o ser till att hålla hög kadens hela backen. På krönet gäller det oftast att direkt öka så det inte bli
Ligger du klunga o ser backe så se till att gå ner på lilla innan backen börjar. Jag brukar få peta upp två växlar bak, sen ner där fram. Ökar kadensen o ser till att hålla hög kadens hela backen. På krönet gäller det oftast att direkt öka så det inte bli
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 17:21Själv känner jag mig starkare i backarna i stort sett enbart pga bättre och bättre kondis (syreupptagningsförmåga). Efter en hel del intervallträning så är jag i stadiet att kondisen och musklerna funkar uppför men senor och ligament verkar ligga en bit e
Själv känner jag mig starkare i backarna i stort sett enbart pga bättre och bättre kondis (syreupptagningsförmåga). Efter en hel del intervallträning så är jag i stadiet att kondisen och musklerna funkar uppför men senor och ligament verkar ligga en bit e
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 19:12Om man ska tappa i vikt så skall man väl ligga i zon 2 och 3 för att bränna fett det är i alla fall min erfarenhet gick ned mycket i vikt då jag cyklade mycket.
Jag snittar ca. 68- 65% men jag kör nog medvetet lugnt för att få den träningen på cykeln.
Om man ska tappa i vikt så skall man väl ligga i zon 2 och 3 för att bränna fett det är i alla fall min erfarenhet gick ned mycket i vikt då jag cyklade mycket.
Jag snittar ca. 68- 65% men jag kör nog medvetet lugnt för att få den träningen på cykeln.
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 20:08Passa på att backträna mycket nu när du har extravikten! En stark tung cyklist måste ju bli en superstark cyklist som lätt.
Passa på att backträna mycket nu när du har extravikten! En stark tung cyklist måste ju bli en superstark cyklist som lätt.
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 21:08En rätt spännande sak att veta.. Gällande puls och framför allt maxpuls.. är att man har olika maxpuls beroende på vilken idrott man utövar..
Jag tillexempel har 211 i maxpuls vid löpning och 205 vid cykling....
finns fina studier på detta!:-)
En rätt spännande sak att veta.. Gällande puls och framför allt maxpuls.. är att man har olika maxpuls beroende på vilken idrott man utövar..
Jag tillexempel har 211 i maxpuls vid löpning och 205 vid cykling....
finns fina studier på detta!:-)
Quote from Funbeat user on 24 June 2009, 21:27Maxpuls är väl ändå maxpuls. Det handlar väl snarare om i vilken gren man är bäst tränad för att kunna uppnå denna.
Maxpuls är väl ändå maxpuls. Det handlar väl snarare om i vilken gren man är bäst tränad för att kunna uppnå denna.