Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelViktminskning för "cyklister"
You need to log in to create posts and topics.

Martin, eftersom du är en gammal simmare så antar jag att du har en rätt stor överkropp jämfört med andra cyklister. Har flera simmarkompisar som automatiskt minskat överkroppen när de börjat med triathlon. På något år så ser man stor skillnad, så fortsät

Spinning funkar bra om man vill kolla sin egentliga maxpuls. På vanlig cykel blir man väl lätt en trafikfara både för sig själv och andra om man försöker uppnå maxpuls. Rekommenderas inte.

/F

Paolo >>

Det stämmer bra att maxpuls alltid ska mätas grenspecifikt. Anledningen är att ens muskler och teknik anpassas efter den idrott man utövar mest.

Hjärtats kapacitet förändras inte beroende på vilken idrott du för närvarande utövar. Däremot sät

Instämmer helt, Johan! Jag simmade en hel del när jag var yngre och hade bra koll på mina pulszoner, men när jag sedan började jogga så blev det helt annorlunda: "normalläget" var mycket högre samtidigt som jag hade svårt att nå lika hög puls som när jag

OT:
När vi beskriver % av maxpuls, använder ni formeln:
(Maxpuls-vilopuls) x % + vilopuls eller räknar ni direkt på maxpulsen?
(195-55) x 80% + 55 = 167 eller 195 x 80% = 156
Vilket är gängse standard?

Direkt.

(Maxpuls-vilopuls) x % + vilopuls

P Dahl du har en poäng där, det mentala spelar en stor roll när det går uppför, nu har jag äntilgen kommit över trösklen i skallen just när det gäller uppförbackar, det går bra mycket lättaer och snabbare uppför nu när jag inte tänker på hur jobbigt det ä

Då är det inte lätt att prata samma språk när det gäller pulsträning. Ska vi bestämma oss för ett sätt? 🙂

> Då är det inte lätt att prata samma språk när det gäller pulsträning. Ska vi bestämma oss för ett sätt? 🙂

Det tycker jag. Eftersom min pulsklocka inte har möjlighet att veta min vilopuls men ändå glatt ger ett procenttal så trodde jag att man vanlig