Quote from Funbeat user on 25 June 2009, 11:24Jag tror att det krångliga sättet är mer korrekt. Då tar man hänsyn till vilopuls vilket skulle kunna vara ett mått på hur vältränad man är/blivit. Blir du mer vältränad och vilopulsen sjunker ska du också kunna träna hårdare med den del som är arbetspuls
Jag tror att det krångliga sättet är mer korrekt. Då tar man hänsyn till vilopuls vilket skulle kunna vara ett mått på hur vältränad man är/blivit. Blir du mer vältränad och vilopulsen sjunker ska du också kunna träna hårdare med den del som är arbetspuls
Quote from Funbeat user on 25 June 2009, 11:27Man ska alltså vara fet framåt och bakåt men smal på bredden så det inte blir luftmotstånd, haha.
Man ska alltså vara fet framåt och bakåt men smal på bredden så det inte blir luftmotstånd, haha.
Quote from ellen olsson on 25 June 2009, 11:46> Jag tror att det krångliga sättet är mer korrekt.
Nope. Såvitt jag vet har inte ens Karvonen själv lyckats presentera några vetenskapliga belägg för att den formeln skulle vara bättre...
> Jag tror att det krångliga sättet är mer korrekt.
Nope. Såvitt jag vet har inte ens Karvonen själv lyckats presentera några vetenskapliga belägg för att den formeln skulle vara bättre...
Quote from Funbeat user on 25 June 2009, 11:50Karvonens formel (det krångliga sättet) gör ju så att man tränar lättare istället för hårdare om man sänker sin vilopuls.
ex. (185 - 60) * 0,7 + 60 = 147,5 och (185 - 50) * 0,7 + 50 = 144,5
Karvonens formel (det krångliga sättet) gör ju så att man tränar lättare istället för hårdare om man sänker sin vilopuls.
ex. (185 - 60) * 0,7 + 60 = 147,5 och (185 - 50) * 0,7 + 50 = 144,5
Quote from Funbeat user on 25 June 2009, 12:06Jag kanske är trög i värmen här men om jag vet min faktiska maxpuls, testad fysiskt.
Vilken av metoderna ni pratar om är då den man skall använda?
Kan inte någon berätta vilka intervaller som är de som gäller?Rekommenderad max procent överhuvudtaget ? A
Jag kanske är trög i värmen här men om jag vet min faktiska maxpuls, testad fysiskt.
Vilken av metoderna ni pratar om är då den man skall använda?
Kan inte någon berätta vilka intervaller som är de som gäller?
Rekommenderad max procent överhuvudtaget ? A
Quote from ellen olsson on 25 June 2009, 12:18Ju hårdare du kör desto mer energi förbränner du.
Ju hårdare du kör desto mer energi förbränner du.
Quote from Funbeat user on 25 June 2009, 12:48Jonas >>
Jag brukar utgå från faktisk puls i relation till min uppskattade maxpuls, d.v.s. den enkla metoden av dessa. Hjärtats arbetsinsats styrs av din puls i förhållande till din maxpuls så för att veta förbränning etc. är det den skalan man ska använ
Jonas >>
Jag brukar utgå från faktisk puls i relation till min uppskattade maxpuls, d.v.s. den enkla metoden av dessa. Hjärtats arbetsinsats styrs av din puls i förhållande till din maxpuls så för att veta förbränning etc. är det den skalan man ska använ
Quote from Funbeat user on 25 June 2009, 12:58Jonas,
för att komplettera mitt f.g. inlägg.Kondition tränar du i alla pulszoner men beroende på intensitet tränar du din aeroba eller anaeroba kapacitet. Därav är det bra med blandningen, och mixen beror på om du vill fokusera på uthållighet eller snab
Jonas,
för att komplettera mitt f.g. inlägg.
Kondition tränar du i alla pulszoner men beroende på intensitet tränar du din aeroba eller anaeroba kapacitet. Därav är det bra med blandningen, och mixen beror på om du vill fokusera på uthållighet eller snab
Quote from Funbeat user on 25 June 2009, 13:04Jag som har trott att uthållighet, styrka och snabbhet var en bra mix i cykel.
Jag som har trott att uthållighet, styrka och snabbhet var en bra mix i cykel.
Quote from ellen olsson on 25 June 2009, 13:06Substratförbränning är bara intressant på mycket kort sikt. Hur många vill bara förbränna fett inför kvällens gullegull i sänghalmen?
Substratförbränning är bara intressant på mycket kort sikt. Hur många vill bara förbränna fett inför kvällens gullegull i sänghalmen?