Quote from Guest on 4 April 2013, 07:46Hur mycket vila / återhämtningsdagar kör ni?
Kör nu förutom vilodagar enbart s.k. recovery-pass vissa dagar?
Hur har ni kommit fram till denna mängd vila?
Jag tänker att den naturliga variationen som triathlon ger, och framför allt simningen, gör att m
Hur mycket vila / återhämtningsdagar kör ni?
Kör nu förutom vilodagar enbart s.k. recovery-pass vissa dagar?
Hur har ni kommit fram till denna mängd vila?
Jag tänker att den naturliga variationen som triathlon ger, och framför allt simningen, gör att m
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 07:56-Rest on demand-
Är en filosofi som jag vill följa men oftast ignorerar, främst efter hårda pass där man borde tagga ner lite efteråt. Svårt då det är så kul samt att man vill väldans mycket.Hur?
Känn efter ordentligt varje morgon, kolla puls(?), känn e
-Rest on demand-
Är en filosofi som jag vill följa men oftast ignorerar, främst efter hårda pass där man borde tagga ner lite efteråt. Svårt då det är så kul samt att man vill väldans mycket.
Hur?
Känn efter ordentligt varje morgon, kolla puls(?), känn e
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 08:19Rest on demand fungerar skitbra om man har disciplin. Känner man sig seg i kroppen är det inte fel att ändra träningsplaneringen den dagen till en vilodag eller recoverypass.
J B L, du får fundera på vad som är viktigast "resultat på tävling eller träna
Rest on demand fungerar skitbra om man har disciplin. Känner man sig seg i kroppen är det inte fel att ändra träningsplaneringen den dagen till en vilodag eller recoverypass.
J B L, du får fundera på vad som är viktigast "resultat på tävling eller träna
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 09:56vila dagar ta jag sällan. men ibland kroppen säg emot och då ska man lyssna.
återhämtning är bra efter en lång tränings period eller toppning inför en tävling. men eftersom vi träna för tre grenar och ofta köra annat, kan man vila från en och träna de
vila dagar ta jag sällan. men ibland kroppen säg emot och då ska man lyssna.
återhämtning är bra efter en lång tränings period eller toppning inför en tävling. men eftersom vi träna för tre grenar och ofta köra annat, kan man vila från en och träna de
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 11:17Många bra ideer och intressant tråd. Personligen tror jag lite att man ska vara flexibel med passen. Det jag menar är att om man har ett inplanerat intervallpass och under uppvärmningen inte alls känner sig i form/seg efter gårdagens pass så kan man istäl
Många bra ideer och intressant tråd. Personligen tror jag lite att man ska vara flexibel med passen. Det jag menar är att om man har ett inplanerat intervallpass och under uppvärmningen inte alls känner sig i form/seg efter gårdagens pass så kan man istäl
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 11:46Finns ju en del olika teorier ang recoverypassens vara och icke vara. Vissa anser att det är "waist of time", bättre lägga fötterna i högläge och maximera vilan till nästa pass medans andra tycker att ett lugnt pass alltid är utav godo.
Ja, ytterst indiv
Finns ju en del olika teorier ang recoverypassens vara och icke vara. Vissa anser att det är "waist of time", bättre lägga fötterna i högläge och maximera vilan till nästa pass medans andra tycker att ett lugnt pass alltid är utav godo.
Ja, ytterst indiv
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 14:15Håller helt med JB - stor individuell variation på hur mycket vila och träning som ger bäst resultat.
Mest extrema personen jag träffat var en kille som var i världseliten i tyngdlyftning, efter att han provat sig fram till att 2 pass i veckan var det so
Håller helt med JB - stor individuell variation på hur mycket vila och träning som ger bäst resultat.
Mest extrema personen jag träffat var en kille som var i världseliten i tyngdlyftning, efter att han provat sig fram till att 2 pass i veckan var det so
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 15:48Intressant det med recovery pass, att vara eller icke vara. Men om man ser till perspektivet att få volym i veckodosen så kan nog sådana pass vara bra. Är nog mycket individuellt.
Intressant det med recovery pass, att vara eller icke vara. Men om man ser till perspektivet att få volym i veckodosen så kan nog sådana pass vara bra. Är nog mycket individuellt.
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 17:45Det är väl just frågan huruvida volym i sig är nåt eftersträvansvärt som är det avgörande?
Det är väl just frågan huruvida volym i sig är nåt eftersträvansvärt som är det avgörande?
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 17:50Just volym är viktigt för mitokondriell utveckling.
Just volym är viktigt för mitokondriell utveckling.