Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 21:34Min erfarenhet är att det inte är brist på återhämtning i triathlon som begränsar så till vida man inte är proffs och kan träna obegränsat. De allra flesta motionärer tränar för lite, för sällan, för ensidigt och för lugnt. Variation, progressivitet och p
Min erfarenhet är att det inte är brist på återhämtning i triathlon som begränsar så till vida man inte är proffs och kan träna obegränsat. De allra flesta motionärer tränar för lite, för sällan, för ensidigt och för lugnt. Variation, progressivitet och p
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 22:02Jag tränar (triathlon) varje dag, minst ett pass om dagen. Periodiserat, strukturerat och hela den biten. För mig är återhämtningspassen väldigt viktiga. Dels känner jag mig faktiskt piggare i den aktuella grenen dagen efter ett återhämtningspass än om ja
Jag tränar (triathlon) varje dag, minst ett pass om dagen. Periodiserat, strukturerat och hela den biten. För mig är återhämtningspassen väldigt viktiga. Dels känner jag mig faktiskt piggare i den aktuella grenen dagen efter ett återhämtningspass än om ja
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 22:12Jag delar uppfattningen att återhämtningspass och stor volym är av godo. (Mitt ovanstående inlägg var inte menat som ett debattinlägg i sak) Men jag har bara anekdotisk subjektiv data till stöd för min slutsats.
Det där med mitokondrieutveckling lät int
Jag delar uppfattningen att återhämtningspass och stor volym är av godo. (Mitt ovanstående inlägg var inte menat som ett debattinlägg i sak) Men jag har bara anekdotisk subjektiv data till stöd för min slutsats.
Det där med mitokondrieutveckling lät int
Quote from €. Axell on 4 April 2013, 22:53http://www.joefrielsblog.com/2012/05/why-recovery-days.html
Quote from Funbeat user on 4 April 2013, 23:01Det finns ingen generisk lösning och man måste nog känna efter vad som är bra för en själv.
Men med träning 6 dagar i veckan, två pass om dagen varannan dag, så är det guld värt att ha en dag avsatt för vila. Även om man känner att man skulle kunna trän
Det finns ingen generisk lösning och man måste nog känna efter vad som är bra för en själv.
Men med träning 6 dagar i veckan, två pass om dagen varannan dag, så är det guld värt att ha en dag avsatt för vila. Även om man känner att man skulle kunna trän
Quote from Funbeat user on 5 April 2013, 12:45Jag tycker så här: Kommer man inte upp i minst 9 pass i veckan, dvs minimum 3 pass/gren tycker jag inte man skall lägga in återhämtningspass. De tre passen man kör skall vara nedbrytande, inte vara pass som eventuellt påskyndar återhämtning. Tränar man in
Jag tycker så här: Kommer man inte upp i minst 9 pass i veckan, dvs minimum 3 pass/gren tycker jag inte man skall lägga in återhämtningspass. De tre passen man kör skall vara nedbrytande, inte vara pass som eventuellt påskyndar återhämtning. Tränar man in
Quote from Funbeat user on 5 April 2013, 13:26Mattias, det är nog lite för generaliserande att säga det. Allt beror på vana av träning. Startar man från 0 kanske man inte ska köra 6 pass i veckan på en gång. Sen beror det på vad man gör vid sidan om. Jobbar du på ett stillasittande jobb eller pluggar
Mattias, det är nog lite för generaliserande att säga det. Allt beror på vana av träning. Startar man från 0 kanske man inte ska köra 6 pass i veckan på en gång. Sen beror det på vad man gör vid sidan om. Jobbar du på ett stillasittande jobb eller pluggar
Quote from Funbeat user on 5 April 2013, 13:54nu att det är snart racer vädret och jag ska träna för VR innan triathlon säsong en ideell vecka för mig ser ut så här:
måndag cykel - transport 40min + 60min löpning
tisdag cykel - transport 40min + 30 styrka + 60min simning + 75min cykling (antigen
nu att det är snart racer vädret och jag ska träna för VR innan triathlon säsong en ideell vecka för mig ser ut så här:
måndag cykel - transport 40min + 60min löpning
tisdag cykel - transport 40min + 30 styrka + 60min simning + 75min cykling (antigen
Quote from Funbeat user on 5 April 2013, 14:02Eller ens 9pass/v för den delen. Så håller inte med Mattias.
Att bryta ned kroppen genom alla de passen kommer inte göra någon glad.
En formel som är "hyfsat" bra är 20/80. Där då alltså 80 är % utav minuterna/km ska vara lugna mjuka och väldigt milda och
Eller ens 9pass/v för den delen. Så håller inte med Mattias.
Att bryta ned kroppen genom alla de passen kommer inte göra någon glad.
En formel som är "hyfsat" bra är 20/80. Där då alltså 80 är % utav minuterna/km ska vara lugna mjuka och väldigt milda och
Quote from Funbeat user on 5 April 2013, 14:21Det är nog inte många motionärer som har ett heltidsarbete som hinner med 9 kvalitetspass i veckan heller. Då får man ju skippa familjeliv totalt.
Det är nog inte många motionärer som har ett heltidsarbete som hinner med 9 kvalitetspass i veckan heller. Då får man ju skippa familjeliv totalt.