Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilka intervaller passar bäst?
You need to log in to create posts and topics.

Efter att tränat rätt mycket mängd under vintern/våren har jag börjat lägga in lite intervallpass i träningen. Skulle dock vilja ha lite tips på lämpliga intervaller! Jag kommer vara med i en del lopp under sommaren som mestadels ligger på 6-10 km och rät

Branta backar är för mig mer styrka/spänst. Vill du kunna hålla högre fart på platt mark tror jag på att köra intervaller på platt mark, så att du vänjer dig vid god löpekonomi i de farter du är på väg mot. Så tänker jag:-)

Tack för svar!
Lite så har mitt tänk också varit, då jag körde backen tidigare under våren samtidigt som jag körde mängd. Och då i syfte att förbättra styrka och syreupptag.
Och att jag nu gått över till platta 1km intervaller för att få till "tävlingsste

Korta och explosiva intervaller tycker jag ger bra känsla för löpning med högt tempo. Ett trevligt pass, där tiden för återhämtning blir relativt lång, är 60x10 sek med 20 sek vila mellan repetitionerna. Kör i set om 20x10 med 50 sek vila mellan seten. Sp

Den form av tusingar du springer nu är alltså i ett tempo som kanske ungefär motsvarar din tävlingsfart på 3 km. Det ger bra tränning för syreupptagningsförmågan, men träning i den intensiteten ska bara utgöra en mycket liten del av veckomängden.

Jag sku

Du har fått en del förslag, men Jag kommer här med ytterligare ett par:

"Löpträning mitt i livet" och "Intervallguiden" av Marcus Nilsson. Det är böcker som är lättlästa och trevliga och förmedlar otroligt mycket löpkunskap.

De finns bland annat att bes

Håller med Jenny, ska du ha två böcker är det de där båda. (t+)

Du har fått en del förslag, de flesta är säkert bättre än mina. Tänk så här: lång backe (800m+) är Styrka (normal fart). Kort backe (100-200m) är Fart (maxfart).

Men: backar är bara en sak. Vill du köra riktig fartträning är det bättre att köra äkta int