Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Många pratar om pulszoner och det verkar finnas flera olika definitioner av hur pulszonerna ska sättas upp.

Själv följer jag pulszonerna som finns på http://www.pulsklocka.nu/pulsbegrepp_pulszoner.php

Är dom rätt, eller?
Vilka definitioner använder ni?

Jag använder de värden jag mätt upp i tester.

Den där skalan är ganska vanlig, men jag tycker inte den är så bra. Att kalla hela spannet 70-80% för medel och 80-90% för hård verkar väl grovt indelat. Jag tycker det är STOR skillnad mellan 70% och 80%, och ännu större mellan 80% och 90%.

För min de

Efter uppmätta testvärden samt dagsform:

Zon 1: Återhämtningsträning (65% av maxHF, upp till ~135 i puls, 135/205=65%)
Zon 2: Lätt (65-70 % av maxHF, 135 - 145 slag/min)
Zon 3: Medel (70-80% av maxHF, 145-164 slag/min)
Zon 4: Ansträngande (80-87% av

Jag kör med zonerna pigg, trött, tröttare, jättetrött och dödstrött.

Tack för svaren!

Tycker att Lars har en bra poäng i att skillnaden på 70% och 80% är stor. Det håller jag verkligen med om.

Däremot så tycker jag att är vettigt att det finns med en nedre skala som börjar på typ 50% eller liknande. Den nedre skalan pass

> 50% - 60% Mycket lätt, uppvärmning otränad
> 60% - 70% Lätt, uppvärmning motionär
> 70% - 77% Medel, uppvärmning elit

Jag tycker det verkar tvärt om här. Ju bättre tränad en löpare är, desto lägre puls vid uppvärmning/jogg. För en vanlig motionär kan

Men Anders, om ditt förslag med 93-97% i din skala handlar om puls,
och sen skriver du "intervall, backträning kort träningstid" tror du verkligen att så korta arbetstider verkligen genererar 97% av maxpuls?
Det tror inte jag, om du inte isåfall har max

Det Lars påpekar är helt korrekt.
Lite förenklat kan vi säga att en väldigt vältränad individ med lätthet rör sig inom väldigt stora spann vad gäller arbetspuls vid träning (kan jogga vid 60% och kan springa intervaller 3x10min vid 93%) medan en otränad

Ni har helt rätt. Det beror självklart på hur vältränad/otränad man är, vad gäller rubriksättningen på de olika zonerna.

Men då är det antagligen bra att man har tex 3 olika zondefinitioner för de personer som är nybörjare i användning av pulsträning. Är

12