Quote from Funbeat user on 9 September 2009, 21:34Men de flesta har ju väl lägre mjölksyratröskel på cykeln? Tränad som otränad.
Men de flesta har ju väl lägre mjölksyratröskel på cykeln? Tränad som otränad.
Quote from Funbeat user on 10 September 2009, 21:52Det är en vanlig missuppfattning tycker jag att cykeln är viktigast i triathlon, ffa. på längre distanser. Om man kollar statistik på årets Kalmar Triathlon, motionsklass herrar (folk som tog sig i mål), så kan man se följande (ni får lista ut kolumnerna
Det är en vanlig missuppfattning tycker jag att cykeln är viktigast i triathlon, ffa. på längre distanser. Om man kollar statistik på årets Kalmar Triathlon, motionsklass herrar (folk som tog sig i mål), så kan man se följande (ni får lista ut kolumnerna
Quote from Elias Engqvist on 10 September 2009, 23:51Du tittar alldeles för matematiskt på det hela!
Vad du missar är att saker och ting kommer i en viss ordning och det har en viss (stor) betydelse hur trött man är efter cyklingen hur bra det går med löpningen...
Du tittar alldeles för matematiskt på det hela!
Vad du missar är att saker och ting kommer i en viss ordning och det har en viss (stor) betydelse hur trött man är efter cyklingen hur bra det går med löpningen...
Quote from Elias Engqvist on 11 September 2009, 00:05...och ska du se det matematiskt så bör du jämföra relativt snittiderna dvs:
Obs siffrorna är ungefärliga huvudräkningssiffror:
Simning: 50% långsammare resp 40% snabbare
Cykling: 30% långsammare resp. 15% snabbare
Löpning: 45% långsammare resp. 25% snab
...och ska du se det matematiskt så bör du jämföra relativt snittiderna dvs:
Obs siffrorna är ungefärliga huvudräkningssiffror:
Simning: 50% långsammare resp 40% snabbare
Cykling: 30% långsammare resp. 15% snabbare
Löpning: 45% långsammare resp. 25% snab
Quote from Funbeat user on 11 September 2009, 00:23Statistik...
Det är nog snarare så att man ska se till verkligheten och vad man har för fysiska förutsättningar i sporten. Har du tränat i hela ditt liv eller inte, vad för slags sporter har du utövat, hur är det med motivationen och den mentala styrkan?
Statistik...
Det är nog snarare så att man ska se till verkligheten och vad man har för fysiska förutsättningar i sporten. Har du tränat i hela ditt liv eller inte, vad för slags sporter har du utövat, hur är det med motivationen och den mentala styrkan?
Quote from Funbeat user on 11 September 2009, 08:28Christer: Det var ju du som argumenterade för att cyklingen var viktigast eftersom den tog längst tid. Jag mötte med att det viktigaste torde vara att minimera var man tappar tid. Procentuell spridning är ju helt ointressant, eftersom totala sluttiden är
Christer: Det var ju du som argumenterade för att cyklingen var viktigast eftersom den tog längst tid. Jag mötte med att det viktigaste torde vara att minimera var man tappar tid. Procentuell spridning är ju helt ointressant, eftersom totala sluttiden är
Quote from Håkan Öhling on 11 September 2009, 09:22Jag håller med om att löpningen är viktigast att träna. Men vill man vara vetenskaplig bör man titta på hur mycket sämre man presterar jämfört med sitt PB i respektive gren. Det är då man inser att väldigt många gör "bra" insatser på cyklingen, dvs nära v
Jag håller med om att löpningen är viktigast att träna. Men vill man vara vetenskaplig bör man titta på hur mycket sämre man presterar jämfört med sitt PB i respektive gren. Det är då man inser att väldigt många gör "bra" insatser på cyklingen, dvs nära v
Quote from Elias Engqvist on 11 September 2009, 11:39Men Torbjörn, det beror ju på att man rimligtvis är mycket tröttare då man startar löpningen än då man startar cyklingen!
Men Torbjörn, det beror ju på att man rimligtvis är mycket tröttare då man startar löpningen än då man startar cyklingen!
Quote from Funbeat user on 11 September 2009, 13:05Man är naturligtvis tröttare ju längre in i loppet man är. Men pacear man cyklingen rätt så bör man kunna hålla samma avstånd till sin normala förmåga på löp och cykel. Men folk förstår inte att hålla igen på cyklingen, för de tycker de kan cykla snabbare
Man är naturligtvis tröttare ju längre in i loppet man är. Men pacear man cyklingen rätt så bör man kunna hålla samma avstånd till sin normala förmåga på löp och cykel. Men folk förstår inte att hålla igen på cyklingen, för de tycker de kan cykla snabbare
Quote from Håkan Öhling on 11 September 2009, 14:31Claes hade 2.48 i Kalmar... Han hade nog prioriterat löpning 😉
Men det är just detta jag menar. Om man ska prioritera nån träning så är det den där det blir störst skillnad - löpning! Om du missar en massa cykelträning kanske du kör 15 min långsammare.
Claes hade 2.48 i Kalmar... Han hade nog prioriterat löpning 😉
Men det är just detta jag menar. Om man ska prioritera nån träning så är det den där det blir störst skillnad - löpning! Om du missar en massa cykelträning kanske du kör 15 min långsammare.