Quote from Funbeat user on 8 September 2010, 17:15Min polar pulsklocka ger värden kring 240-250 om jag går en powerwalk på 35-40 minuter.
edit: som referens alltså, om du vill ha något mer att jämföra med. Så jag tycker inte att 240 låter lågt.
Min polar pulsklocka ger värden kring 240-250 om jag går en powerwalk på 35-40 minuter.
edit: som referens alltså, om du vill ha något mer att jämföra med. Så jag tycker inte att 240 låter lågt.
Quote from Funbeat user on 8 September 2010, 17:30Okej. Men klockan visar ju nästan 100 kcal mer?
Okej. Men klockan visar ju nästan 100 kcal mer?
Quote from Funbeat user on 8 September 2010, 17:41Vilka andra parametrar känner klockan till? Kan du ställa in maxpuls, och är den rätt inställd?
Jag tycker ju spontant att förbrukning över 300 kcal låter lite högt, men det beror ju som t ex Lingling var inne på väldigt mycket på om du har gått i backig
Vilka andra parametrar känner klockan till? Kan du ställa in maxpuls, och är den rätt inställd?
Jag tycker ju spontant att förbrukning över 300 kcal låter lite högt, men det beror ju som t ex Lingling var inne på väldigt mycket på om du har gått i backig
Quote from Funbeat user on 8 September 2010, 17:59Jag skulle gissa att klockan räknar med den basala energiförbränningen så att när du lägger in träningen i Matdagboken får du med de där 42 minuternas basala förbränning två gånger, dels i dagsförbrukningen och dels i träningen.
Fast jag skulle inte lita
Jag skulle gissa att klockan räknar med den basala energiförbränningen så att när du lägger in träningen i Matdagboken får du med de där 42 minuternas basala förbränning två gånger, dels i dagsförbrukningen och dels i träningen.
Fast jag skulle inte lita
Quote from Funbeat user on 8 September 2010, 18:00Näe, det kan jag inte ställa in. Efteråt visar klockan maxpuls och medelpuls under passet. Man ställer in vikt, längd och kön.
I måndags jämförde jag med innebandyträningen. Och då visade klockan runt 700 och matdagboken runt 800, så där blev det tvärto
Näe, det kan jag inte ställa in. Efteråt visar klockan maxpuls och medelpuls under passet. Man ställer in vikt, längd och kön.
I måndags jämförde jag med innebandyträningen. Och då visade klockan runt 700 och matdagboken runt 800, så där blev det tvärto
Quote from Funbeat user on 8 September 2010, 18:02Ur artikeln jag länkade:
"När aktiviteten därför innehåller perioder med olika intensiteter där pulsen inte hinner anpassa sig så kommer energiförbrukningsvärdet som en pulsklocka återger att bli sämre (6)."
Ur artikeln jag länkade:
"När aktiviteten därför innehåller perioder med olika intensiteter där pulsen inte hinner anpassa sig så kommer energiförbrukningsvärdet som en pulsklocka återger att bli sämre (6)."
Quote from Funbeat user on 8 September 2010, 18:15Eftersom kalori är en energienhet, precis som Joule, så kan varken pulsklockan eller någon sorts matdagbok visa hur mycket energi du gjort av med. Det blir bara en halvtaskig uppskattning.
243 kcal gissar jag ligger närmare verkligheten än pulsklockans 3
Eftersom kalori är en energienhet, precis som Joule, så kan varken pulsklockan eller någon sorts matdagbok visa hur mycket energi du gjort av med. Det blir bara en halvtaskig uppskattning.
243 kcal gissar jag ligger närmare verkligheten än pulsklockans 3
Quote from Funbeat user on 8 September 2010, 18:16Matdagboken lägger ju till det där utöver min basala förbrukning. Så jag tror inte att det räknas två gånger.
Matdagboken lägger ju till det där utöver min basala förbrukning. Så jag tror inte att det räknas två gånger.
Quote from Funbeat user on 8 September 2010, 18:17Annars kanke du får ta ett mellanvärde mellan matdagboken och pulsklockan.
Om pulsklockan visar 250 kcal och matdagboken 350 kcal så blir svaret 300 kcal.
Du kan bara räkna ut ungefär hur mycket kcal du har förbrukat under passet med dom medel som är ti
Annars kanke du får ta ett mellanvärde mellan matdagboken och pulsklockan.
Om pulsklockan visar 250 kcal och matdagboken 350 kcal så blir svaret 300 kcal.
Du kan bara räkna ut ungefär hur mycket kcal du har förbrukat under passet med dom medel som är ti
Quote from Funbeat user on 8 September 2010, 18:19Jag vet ju inte riktigt vad det är för skillnad på promenad och powerwalk, men det är ju inte riktigt så att jag går och släpar fötterna efter mig. :p
Kan man, på riktigt räkna, ut hur mycket man gör av med på nåt sätt?
Jag vet ju inte riktigt vad det är för skillnad på promenad och powerwalk, men det är ju inte riktigt så att jag går och släpar fötterna efter mig. :p
Kan man, på riktigt räkna, ut hur mycket man gör av med på nåt sätt?