Quote from Funbeat user on 31 March 2011, 07:39Som frågan var ställd var det hur mycket Watt som KRÄVS för att köra VR på en viss tid. Då måste man ju förutsätta att man kör i större klunga med korta avstånd, inte har några fladdrande kläder, har bra material (lättrullade däck t.ex.) och sitter aerody
Som frågan var ställd var det hur mycket Watt som KRÄVS för att köra VR på en viss tid. Då måste man ju förutsätta att man kör i större klunga med korta avstånd, inte har några fladdrande kläder, har bra material (lättrullade däck t.ex.) och sitter aerody
Quote from Funbeat user on 31 March 2011, 08:03Nedan en bild som visar hur effekten varierar vid cykling i större klunga (Belgisk kedja ca 30 pers på VR).
BILD:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=a597a6ddce454a36b82d7952a608fa04.jpg&Size=
Större bild:
http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=
Nedan en bild som visar hur effekten varierar vid cykling i större klunga (Belgisk kedja ca 30 pers på VR).
BILD:http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=a597a6ddce454a36b82d7952a608fa04.jpg&Size=
Större bild:
http://www.funbeat.se/photo.aspx?FileName=
Quote from Funbeat user on 31 March 2011, 13:24Och jag hävdar fortfarande att det krävs en dvärg, tillika en extremt aero sådan, för att klara sub10-tempo på 110 W. Det trots tajt rulle och bra cykelkläder.
NP kan ge helknasiga resultat, och säger inte alls särskilt mycket om upplevd prestation utom
Och jag hävdar fortfarande att det krävs en dvärg, tillika en extremt aero sådan, för att klara sub10-tempo på 110 W. Det trots tajt rulle och bra cykelkläder.
NP kan ge helknasiga resultat, och säger inte alls särskilt mycket om upplevd prestation utom
Quote from Funbeat user on 31 March 2011, 13:53Jag räknade så här.
7tim38min: 59W (rull) + 150W (luft) = 209W
209W kommer från min datafil från VR. Hur mycket av det som är rullmotstånd är ett antagande baserat på lite analyser jag gjort på diverse Watt-filer, har kommit fram till att det är ungefär
Jag räknade så här.
7tim38min: 59W (rull) + 150W (luft) = 209W
209W kommer från min datafil från VR. Hur mycket av det som är rullmotstånd är ett antagande baserat på lite analyser jag gjort på diverse Watt-filer, har kommit fram till att det är ungefär
Quote from Funbeat user on 31 March 2011, 13:58"Och jag hävdar fortfarande att det krävs en dvärg, tillika en extremt aero sådan, för att klara sub10-tempo på 110 W."
Google bild-search på aerodynamisk dvärg: 🙂
BILD:http://mimg.ugo.com/200808/29111/Dwarf-tossing.jpg
"Och jag hävdar fortfarande att det krävs en dvärg, tillika en extremt aero sådan, för att klara sub10-tempo på 110 W."
Google bild-search på aerodynamisk dvärg: 🙂
BILD:http://mimg.ugo.com/200808/29111/Dwarf-tossing.jpg
Quote from Funbeat user on 31 March 2011, 14:35"Jag själv, som väger 15 kg mindre, behöver ca 140-150 W för 30 km/h i tvåparsklunga med 8-10 pers. "
Konstigt... stora feta jag behöver ca 160W för att köra solo i 30.
"Jag själv, som väger 15 kg mindre, behöver ca 140-150 W för 30 km/h i tvåparsklunga med 8-10 pers. "
Konstigt... stora feta jag behöver ca 160W för att köra solo i 30.
Quote from Funbeat user on 31 March 2011, 14:39Programmet jag använder är TrainingPeaks WKO+, så om inte det räknar rätt gör nog ingen det! Och det är rätt vanligt med kraftiga diskrepanser vid distanstempoeffekter. Vid intensivare intervaller, typ från 4 till 30 min) ger det förmodligen relativt vett
Programmet jag använder är TrainingPeaks WKO+, så om inte det räknar rätt gör nog ingen det! Och det är rätt vanligt med kraftiga diskrepanser vid distanstempoeffekter. Vid intensivare intervaller, typ från 4 till 30 min) ger det förmodligen relativt vett
Quote from Funbeat user on 31 March 2011, 15:29OK, den felkällan att man får något flackare vindriktningar vid sidvind ju snabbare man kör har jag faktiskt inte tänkt på! Men det känns inte som att det kan göra så väldigt mycket i slutändan. Annars så ökar effekten för att övervinna luftmotståndet med
OK, den felkällan att man får något flackare vindriktningar vid sidvind ju snabbare man kör har jag faktiskt inte tänkt på! Men det känns inte som att det kan göra så väldigt mycket i slutändan. Annars så ökar effekten för att övervinna luftmotståndet med
Quote from Funbeat user on 31 March 2011, 15:53Detta är en principskiss, men den förklarar tydligare vad jag menar.
BILD:http://img291.imageshack.us/img291/5083/vindeffekt.png
Svarta ovaler föreställer cyklister, sedda uppifrån. De rör sig uppåt i bild. Fartvinden "rör sig" alltså neråt i bild. De r
Detta är en principskiss, men den förklarar tydligare vad jag menar.
BILD:http://img291.imageshack.us/img291/5083/vindeffekt.png
Svarta ovaler föreställer cyklister, sedda uppifrån. De rör sig uppåt i bild. Fartvinden "rör sig" alltså neråt i bild. De r
Quote from Funbeat user on 31 March 2011, 16:57Ville bara tillägga att det du ritat och skriver som "vindskugga" kallas inom aerodynamik för vak (eng:wake). Finns säkert dokument om detta om du frågar google. Trodde jag hade en .pdf fil om aerodynamik men hittade den inte.
Ville bara tillägga att det du ritat och skriver som "vindskugga" kallas inom aerodynamik för vak (eng:wake). Finns säkert dokument om detta om du frågar google. Trodde jag hade en .pdf fil om aerodynamik men hittade den inte.