Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilopuls?
You need to log in to create posts and topics.

Vad menas egentligen med vilopuls? Jag loggade min puls nu på mornen under drygt en timme och fick en tydlig peak runt 48 bps, men det fanns även enstaka samples långt under 40. Här finns ett histogram: http://www.imagebam.com/image/016d3650242072

Vilken

Typ 48 bpm skulle jag säga.

Såna här kurvor är intressanta!!

Pulsen, HR, varierar beroende på ett antal olika funktioner i kroppen:

Om Du har, säg, 48 i vilopuls kommer det först att ligga en "snabb" variation runt detta värde som beror på andningen. D

Hur säkert är det när man mäter pulsen själv å var ska man ta den...handen eller halsen????

Förhoppningsvis är det samma puls Du känner på båda ställena. 🙂

🙂

Hur är det, ni som jobbar i vården, kan man ta pulsen på nån annans handled och råka känna sin egen puls?

I såfall är det sannolikt inte samma hjärta?

Är det inte noga brukar man kunna räkna slag under 15 sekunder och gånga med 4.

Nej, inte om man gör som man ska, dvs tar pulsen med pek-och lånfinger och inte blandar in tummen.

Fick anledning i veckan att göra en sån manöver när en patient svimmade vid blodprovtagningen...

Johan X....hoppas att du menar under 15 SEK...å inte minuter...jag tog min å den låg på 17 slag....hade då iofs kutat fram å åter från muggen en trappa ner...68 slag i halvvila...vad säger det om en trött 60+ :are....????????;););)

Sylvia: Just det, det var tummen jag nog mindes, jag hade för mig det var nån miss man kunde göra.

Kjell: Jag menade 15 s, fick se det nästan på en gång, ändrade utan att skriva EDIT. Men 15 min går också utmärkt, fast när man gångat med 4 får man även d

Plus till dig Johan X för din snabba ändring...Hahahaha...Trodde ett tag att jag var helt av banan....Kul läsning oxså så länge man har en puls typ..??!??;););)

Tror vilopulsen är väldigt genetisk. Dock så kanske mankan se att den minskar nåt då ens kondition förbättras.

Ligger själv på kring 30 slag i vilopuls, och känner mig inte som nån gunde savn för det. Kan väl nämna att min maxpuls är så pass låg som 181