Quote from Guest on 18 June 2009, 18:24Sedan en tid har jag funderat på hur mycket bättre man presterar då man springer på löpband än då man springer t.ex. bana. Själv underpresterar jag väldigt mycket då jag springer på bana i jämförelse med löpband(egentligen på andra underlag också men det
Sedan en tid har jag funderat på hur mycket bättre man presterar då man springer på löpband än då man springer t.ex. bana. Själv underpresterar jag väldigt mycket då jag springer på bana i jämförelse med löpband(egentligen på andra underlag också men det
Quote from ellen olsson on 18 June 2009, 18:34Vad har du för lutning på löpbandet?
Vad har du för lutning på löpbandet?
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 20:21Är löpbandet kalibrerat?
Är löpbandet kalibrerat?
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 21:14Daniels ha tagit fram en tabell vilken lutning som motsvara vilken effekt i verkligheten. Jag springer alltid på 1,5% på bandet. I ditt fall undrar jag om bandet är verkligen kalibrerad. Har du testad med andra band? Har du en fodpod som är kalibrerad på
Daniels ha tagit fram en tabell vilken lutning som motsvara vilken effekt i verkligheten. Jag springer alltid på 1,5% på bandet. I ditt fall undrar jag om bandet är verkligen kalibrerad. Har du testad med andra band? Har du en fodpod som är kalibrerad på
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 21:42"Visst det är ju lättare att springa på löpband men gör det att resultaten ifrån löpbandet inte stämmer med vad du egentligen klarar?"
Jag har sällan lyckats springa snabbare på löpband än ute men mest troligt är att bandet inte är kalibrerat.
Diskussio
"Visst det är ju lättare att springa på löpband men gör det att resultaten ifrån löpbandet inte stämmer med vad du egentligen klarar?"
Jag har sällan lyckats springa snabbare på löpband än ute men mest troligt är att bandet inte är kalibrerat.
Diskussio
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 22:36På puls.se har det varit långtgående diskussioner om det är samma ansträngning på löpband som på fast underlag, om det var lättare eller inte, alltså rent fysiskt. Vill minnas att det blev mycket vetenskapligt snack för att leda i bevis att det är exakt s
På puls.se har det varit långtgående diskussioner om det är samma ansträngning på löpband som på fast underlag, om det var lättare eller inte, alltså rent fysiskt. Vill minnas att det blev mycket vetenskapligt snack för att leda i bevis att det är exakt s
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 23:17I gymmet där jag är stammis (ett Nautilusgym) kalibreras löpbanden en gång i veckan. Det händer att jag hjälper till med det så jag vet at det brukar behövas. Avvikelsen kan nog vara uppemot 5% så man kan tänka sig att de gymmen som inte bryr sig har ännu
I gymmet där jag är stammis (ett Nautilusgym) kalibreras löpbanden en gång i veckan. Det händer att jag hjälper till med det så jag vet at det brukar behövas. Avvikelsen kan nog vara uppemot 5% så man kan tänka sig att de gymmen som inte bryr sig har ännu
Quote from Funbeat user on 18 June 2009, 23:48Rent objektivt så om löpbandet är kalibrerat och lutningen är 1,5%, är det helt likvärdigt att springa på ett löpband som på (vindstilla) bana (jämför pulsvärden). Om vissas löpstil passar bättre eller sämre på löpband är väl sedan inte märkligare än att
Rent objektivt så om löpbandet är kalibrerat och lutningen är 1,5%, är det helt likvärdigt att springa på ett löpband som på (vindstilla) bana (jämför pulsvärden). Om vissas löpstil passar bättre eller sämre på löpband är väl sedan inte märkligare än att
Quote from Funbeat user on 19 June 2009, 00:31okej så nästa gång jag går dit så ska jag fråga om löpbanden är kalibrerat och sedan testa springa med 1,5 i lutning.
sen en annan fråga: vad är kalibrering/kalibrerat??
okej så nästa gång jag går dit så ska jag fråga om löpbanden är kalibrerat och sedan testa springa med 1,5 i lutning.
sen en annan fråga: vad är kalibrering/kalibrerat??
Quote from Funbeat user on 19 June 2009, 07:15Kalibrering betyder att man justerar så att den hastighet som visas i löpbandets display stämmer med den verkliga hastigheten. I "mitt" gym så mäts hastigheten med en fristående utrustning som har optiska sensorer. Den känner av vita markeringar i kanten
Kalibrering betyder att man justerar så att den hastighet som visas i löpbandets display stämmer med den verkliga hastigheten. I "mitt" gym så mäts hastigheten med en fristående utrustning som har optiska sensorer. Den känner av vita markeringar i kanten