Quote from Funbeat user on 19 June 2009, 07:28Löpband har en för del jämfört med vanlig slinga. Den håller uppe farten åt en.
Löpband har en för del jämfört med vanlig slinga. Den håller uppe farten åt en.
Quote from Funbeat user on 19 June 2009, 07:58Ja, det kanske kan anses som en fördel, men det är fortfarande samma träningseffekt.
Ja, det kanske kan anses som en fördel, men det är fortfarande samma träningseffekt.
Quote from Funbeat user on 19 June 2009, 08:05Man kan kalibrera själv genom att mäta bandets längd (sätt ett märke och mät successivt och noggrant medan bandet matas fram långsamt eller stegvis). Räkna sedan tiden (med minst 10-dels sekunder) för ett antal varv (minst 10) några gånger och tag medelvä
Man kan kalibrera själv genom att mäta bandets längd (sätt ett märke och mät successivt och noggrant medan bandet matas fram långsamt eller stegvis). Räkna sedan tiden (med minst 10-dels sekunder) för ett antal varv (minst 10) några gånger och tag medelvä
Quote from Funbeat user on 19 June 2009, 11:10En liten genomgång av löpband vs bana:
http://www.lactlab.com/lopband.pdf
En liten genomgång av löpband vs bana:
Quote from Funbeat user on 20 June 2009, 14:37Jag har aldrig varit i närheten av löpbandstiderna när jag varit ute i terräng. Mina bästa tider skiljer sig ungefär en minut på 5 km (ca 19 på löpband och 20 i terräng). Naturligtvis är det på relativt flack bana ute. Är det kuperat så går det ju ännu lå
Jag har aldrig varit i närheten av löpbandstiderna när jag varit ute i terräng. Mina bästa tider skiljer sig ungefär en minut på 5 km (ca 19 på löpband och 20 i terräng). Naturligtvis är det på relativt flack bana ute. Är det kuperat så går det ju ännu lå
Quote from Funbeat user on 20 June 2009, 18:19Och du springer på garanterat rättkalibrerat löpband med 1,5% lutning, eller?
Och du springer på garanterat rättkalibrerat löpband med 1,5% lutning, eller?
Quote from Funbeat user on 20 June 2009, 18:27Näe, jag pratar löpbandstider utan lutning. Rätt kalibrerat vet jag inte, men eftersom jag springer ungefär lika fort oavsett vilket av löpbanden på gymmet så antar jag att de inte är alltför fel. Jag räknar alltså att 0% lutning är ca 1 minut långsammare
Näe, jag pratar löpbandstider utan lutning. Rätt kalibrerat vet jag inte, men eftersom jag springer ungefär lika fort oavsett vilket av löpbanden på gymmet så antar jag att de inte är alltför fel. Jag räknar alltså att 0% lutning är ca 1 minut långsammare
Quote from Funbeat user on 20 June 2009, 22:05OK, jag frågar därför att diskussioner om löpband kontra marklöpning blir snedvridna om inte just den biten är klar och tydlig för alla inblandade.
OK, jag frågar därför att diskussioner om löpband kontra marklöpning blir snedvridna om inte just den biten är klar och tydlig för alla inblandade.
Quote from Funbeat user on 21 June 2009, 09:08Den där länken som Andreas gav var ju väldigt intressant och besvarar en hel hoper frågor kring löpband. Det där med lutning för att kompensera för luftmotstånd är ju t.ex. både fart- och individberoende.
Intressant också att se att vana löpbandslöpare
Den där länken som Andreas gav var ju väldigt intressant och besvarar en hel hoper frågor kring löpband. Det där med lutning för att kompensera för luftmotstånd är ju t.ex. både fart- och individberoende.
Intressant också att se att vana löpbandslöpare
Quote from Funbeat user on 21 June 2009, 14:10Men icke-linjärt fartberoende blir intressant först vid höga farter, högre än de flesta av oss här nånsin springer på ett löpband, och obs att de i studien INTE hade lutning på bandet.
Men icke-linjärt fartberoende blir intressant först vid höga farter, högre än de flesta av oss här nånsin springer på ett löpband, och obs att de i studien INTE hade lutning på bandet.