Quote from Guest on 27 October 2010, 12:34Förklara för mej.
Sprang nyss en femma på typ 19.40 dvs en kilometertid på 3.56
Kollar in Maraton.se och deras tabeller för intervallträning
http://beta.marathon.se/traning/tips-rad/rakna-ut-farten-dina-intervallerÅ då står det att mina vo2-max interv
Förklara för mej.
Sprang nyss en femma på typ 19.40 dvs en kilometertid på 3.56
Kollar in Maraton.se och deras tabeller för intervallträning
http://beta.marathon.se/traning/tips-rad/rakna-ut-farten-dina-intervaller
Å då står det att mina vo2-max interv
Quote from Funbeat user on 27 October 2010, 12:44Du har rätt.
Kalkylatorn på Marathon.se har fel.
Du har rätt.
Kalkylatorn på Marathon.se har fel.
Quote from Lars Breström on 27 October 2010, 13:49Nu är jag ingen expert på detta, men är det inte så att man vill köra VO2-Max intervaller utan alltför mycket mjölksyra?
Springer man på max i 5k så drar man på sig en hel del syra.
Därför är kör man intervaller på lägre hastighet.
Eller är ja ute och cyk
Nu är jag ingen expert på detta, men är det inte så att man vill köra VO2-Max intervaller utan alltför mycket mjölksyra?
Springer man på max i 5k så drar man på sig en hel del syra.
Därför är kör man intervaller på lägre hastighet.
Eller är ja ute och cyk
Quote from Funbeat user on 27 October 2010, 14:08"Springer man på max i 5k så drar man på sig en hel del syra."
Ja, det är omöjligt, man kan inte springa springa på max i 5km, det klarar man bara i ett antal hundra meter, sedan har du benen smockfyllda med syra och du tvingas sakta in jättemycket.
Det
"Springer man på max i 5k så drar man på sig en hel del syra."
Ja, det är omöjligt, man kan inte springa springa på max i 5km, det klarar man bara i ett antal hundra meter, sedan har du benen smockfyllda med syra och du tvingas sakta in jättemycket.
Det
Quote from Lars Breström on 27 October 2010, 14:23Ursäkta den slarviga formuleringen.
Men att springa på tröskelfart på 5k lopp, vad är det för slöfasoner?
Ursäkta den slarviga formuleringen.
Men att springa på tröskelfart på 5k lopp, vad är det för slöfasoner?
Quote from Funbeat user on 27 October 2010, 14:34Jag har aldrig sprungit ett 5km lopp men om jag knappar in min snabbaste miltid i t.ex. mcmillan running calculator och kollar i kolumnen för förväntat resultat på 5km så stämmer det med den fart som jag strävar efter att hålla under mina tusingar/VO2max
Jag har aldrig sprungit ett 5km lopp men om jag knappar in min snabbaste miltid i t.ex. mcmillan running calculator och kollar i kolumnen för förväntat resultat på 5km så stämmer det med den fart som jag strävar efter att hålla under mina tusingar/VO2max
Quote from Funbeat user on 27 October 2010, 14:54"Men att springa på tröskelfart på 5k lopp, vad är det för slöfasoner?"
Well, förutom upploppet då man kan dra på sig syra utan att det blir lidande under loppet, hur är det annars möjligt? Om jag springer ett och samma tempo i exempelvis 15 min så fort
"Men att springa på tröskelfart på 5k lopp, vad är det för slöfasoner?"
Well, förutom upploppet då man kan dra på sig syra utan att det blir lidande under loppet, hur är det annars möjligt? Om jag springer ett och samma tempo i exempelvis 15 min så fort
Quote from Jonny Persson on 27 October 2010, 14:59Den fart du klarar att hålla i 60 minuter är det man brukar benämna tröskelfart.
Den fart du klarar att hålla i 60 minuter är det man brukar benämna tröskelfart.
Quote from Lars Breström on 27 October 2010, 15:13Så om man springer 5k på 60min stämmer ditt resonemang, Linus.
😉
Så om man springer 5k på 60min stämmer ditt resonemang, Linus.
😉
Quote from Funbeat user on 27 October 2010, 15:37Kan man inte ha en "annan tröskelfart" på fem kilometer? Den fart man klarar att hålla på fem kilometer så att man precis känner av mjölksyran vid 5 km?
Kan man inte ha en "annan tröskelfart" på fem kilometer? Den fart man klarar att hålla på fem kilometer så att man precis känner av mjölksyran vid 5 km?