Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVo2-max - intervaller
You need to log in to create posts and topics.

12

Är det inte intressant förresten att man klarar av att köra exakt så hårt man kan för distansen man kör? Det har jag funderat mycket på...

Ja, ni har rätt såklart. Det jag funderar på är hur stor skillnad det är på hastigheten när man springer 15-20 minuter så fort man kan i samma tempo hela sträckan, jämfört med en timmes motsvarande övning. Klart att det blir skillnad, men jag tror inte de

Men är det bara jag som gör bättre på tävling än på träning. På tävling har jag då gjort 5km på 19:53. Mina snabba 1000m-intervaller brukar ha fart 3:55 - 4:00 och då mäktar jag precis med 6st. Men det är ju för att jag gör det under träningsveckor och då

Hej Niklas.

Vadå?

Nu är Vo2Max/tröskeln väldigt individuell. Det du får ut vid uträkningen är ett "normalfall" och endast ett riktmärke. Den kan omöjligt ta hänsyn till alla individuella parametrar. Din tröskel kanske ligger ett par % enheter högre mot

@Linus:
Världselitens halvmaratempo är ganska exakt tröskel, och om man jämför världsrekordtempot på halvmara och 5000m så skiljer det 15 s/km. (2:46 respektive 2:31)
5K-tempo skulle alltså motsvara ungefär tröskel-15s på den nivån.

OK, tack Pontus 🙂

Intressant. Men för oss dödliga kanske man borde räkna om de 15 sek till % istället för att kunna jämföra?

Tveksamt, åtminstone bör det inte vara så mycket som den procentuella skillnaden mellan 2:46 och 2:31 (~10%). För mig kan nog 15 s stämma ganska bra, men då är jag också rätt kass på 5000 m.

När jag räknar för egen del, så stämmer det faktiskt oväntat bra med 15 sek (PB justerat till rimliga jämförbara tider).

Ville bara tacka för bra svar 🙂

12