Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVO2max och kondition
You need to log in to create posts and topics.

12

Har kollat VO2max 2 ggr i år på ermetercykel och hamnat på 5 l/min resp. 60 ml/min/kg båda gångerna, vilket påstås vara nära elitnivå för min ålder (44 år, har tränat kondition i två år.)

Mjölksyratröskeltempot på milen verkar vara snäppet långsammare än

Man skulle kunna säga att VO2Max ger (aktuella) takkapaciteten.

Men sen måste du också träna på att ligga så nära (aktuella)
takkapaciteten som möjligt så länge som möjligt.

Tänker du dig då distansträning precis över tröskeltempot? Eller distanstempo/längre intervaller i nåt litet snabbare än 5 min-tempo? Jag läser massor här på FB men får liksom ändå inte ihop det riktigt...

VO2max betecknas på ett annat sätt som maximal syreupptagningsförmåga. Det kanske underlättar förståelsen för det hela. Det är ett sätt att mäta "kondition", din centrala sådan. Sedan måste du kunna förvalta det syret som tas upp, vilket sker lokalt i mus

Är det inte så att VO2-max kan bli felberäknat om testpersonen inte har samma maxpuls som genomsnittsformeln säger?

Om Anders Liljencrantz trampar på säg 200 watt och har 80% av _beräknad_ maxpuls, då fungerar ju bara uppräkningen till 100% av maxpuls/VO

När man mäter VO2max har man ju en mask över ansiktet som mäter syre och koldioxid i utandningslyften. Det blir ganska tydligt på grafen man får fram när man nått VO2max, eftersom kurvan planar ut. Jag vet inte hur feluppskattad maxpuls skulle kunna påver

maxpuls har väl ingenting med vo2max att göra?

Har själv gjot ett par vo2max tester under en medicinsk studie. Du kör i stort sett på med stegrad ansträngning till dess att din kropp inte klarar att ta upp syre snabbare, dvs kurvan planar ut.

edit: för

Ahh, det är möjligt att jag är fel ute nu. Jag pratar om ett submaximalt test, som är standard vid hälsokontroller och liknande, men det var kanske inte ett sådant Anders hade gjort.

Ja, eller så har vi fel som antar att det var ett maxtest som gjordes. Anders får nog upplysa oss om det.

Gjort två tester och både var submax. Det andra testet fick jag veta var enligt "Åstrand". Ingen mask och ingen mätning av O2/CO2 gjordes.

Jag uppgav vid båda tillfällen en hyfsat rimlig maxpuls även om jag inte har lyckats få till nåt riktigt lyckat tes

12