Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVO2max och kondition
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad innebär "riktigt länge"? 90% borde ungefär motsvara laktattröskel enligt många källor, och ska i så fall idealiskt kunna hållas i 60 minuter. 85% är väl rimligt under ett maratonlopp?

Länge för mig är 60-90 min. Låg en enda gång på ~87% under 3,5 h (och sen blev det en vilovecka!), i regel är de längsta passen 80 min. (Jag är fortfarande en motionär!!!)

Om alla siffror stämde och jag kunde ligga på 90% så hade jag kunna klå ett stort

För egen del:
På LL (knappt tre timmar) 83% av skattad maxpuls (193)
På Finalloppet (1:40) 86% av skattad maxpuls.

Så dina siffror låter inte alls orimliga i jämförelse. Nu har jag också ett skattat (ej uppmätt via andningsluften) VO2Max som jag tycker l

Åstrandtest har visat sig ha felmarginal på upp mot 30% (om inte minnet sviker mig) jämfört med ett riktigt maxtest, varför det är en dålig metod för att testa sin syreupptagninsförmåga. Vill du veta din riktiga syreupptagningsförmåga så måste du göra ett

+/- 30% felmarginal hos Åstrand skriver du...

30% överskattning skulle innebära 4o ml/min/kg = känns rimligt.
30% underskattning -"- -"- 90 ml/min/kg = Gunde Svan.

-Det låter som att jag skulle satsa på ett riktigt maxtest i detta läget...
-

Ja, det är ju lite upp till dig och vad du är ute efter. Ett laktattest har du nog mer nytta av iaf.

Att göra Åstrandtest i framtiden är inte fel. Det är ett bra sätt som sagt att följa din utveckling.

Hej Anders,
Efter att ha kollat lite på den träning du registrerat här på funbeat så tror att du skall träna som du själv föreslår (3:e inlägget uppifrån) ..nämligen kör intervaller ex.vis 1000 m eller 1500 m i ca 4:45 tempo i 5 till 6 repetioner..se til

Tack för alla svar!

Milen känns fortfarande lå-å-ång för mig, därav aldrig tävlat...

Andreas & Patrik: CIH i Kalmar är dels väldigt nyöppnat samt inte kommersiellt, så än så länge får man ta de tester man har turen att bli erbjuden. Men helt klart en po

12