Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVoltvändning
You need to log in to create posts and topics.

12

Har en fundering. Eller kanske snarare - har ett problem... Jag håller på och simmar i en crawlkurs för vuxna grupp. Det är verkligen suveränt roligt och jag känner att jag utvecklas.
Men jag är inte den som har tålamod till att vänta en hel vecka och där

När man lyckas att göra det rätt andas man siste vid 5m ut simma in göra voltvändning skjuta fram och andas 5m ut igen.

Men det kan ta ett tag innan du är där.

Du få ser till att öva i en bassäng som har svarta linjer och en kryss i botten. Sen är det b

Öva, öva och åter öva.
Är det sättet jag tror på.

Vid våra crawlkurser brukar jag tvinga deltagarna att leka i vattnet. Kura ihop dig till en boll och för armarna åt olika håll för att lära dig vad som händer och bli vän med vattnet.
Hur många varv fr

Det svåra tycker jag är att inte få vatten i näsan o vidare in i örontrumpeten ...

Skulle vilja påstå att det är jättesvårt att få in vatten i örontrumpeten från näsan. Möjligen om du gör tryckutjämning men det är svårt mitt i volten...

Om du precis börjat på en crawlkurs är mitt förslag att du helt väntar med voltvändningar tills du känner att du har bra koll på crawltekniken. Ska en voltvändning bli avslappnad och bra krävs det att man har en bra grundfart när man närmar sig väggen. De

Inte alls. Får jag in vatten i näshålan/bihålor räcker det oftast med en liten pust eller att jag rör käken lite för att det ska läcka in i örat. Praktiskt när man dyker och när man flyger, men inte kul när man simmar upponer utan cyklop. Vatten i näsan ä

Min namne, du kanske har fått en mer eller mindre grad av Tuba aperta?

Vatten i örontrumpeten är i alla fall inget vanligt.

Dock drabbas jag själv av simmaröron, men det är en annan sak.

Ursäkta detta OT

Jag lärde mig faktiskt voltvändning med två verktyg: Youtube och övning. På tuben finns hundratals tips på övningar som man kan ta med sig till simhallen.

Två viktiga nycklar för mig tyckte jag var att höja några cm på huvudet precis innan du snurrar, f

Oskar:

Det finns även olika tekniker där. Höjer man huvudet som du nämner är man ofta tvungen att kicka rejält neråt med benen för att påbörja volten, något som kan vara rejält uppbromsande för vissa (speciellt nybörjare).

Om man i stället sänker huvude

12