Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelWattmätare 2014
You need to log in to create posts and topics.

Kim: ingen av bilderna funkar för mig :/

Per, kedjans hastighet kan inte påverkas av rundtrampet så länge kraften är mer än 0 och bakhjulet inte slirar.

Nu blev det plötsligt lite skojigt!

Ser fram emot hur denna diskussion mellan Per och Daniel ska landa ...

Rundtramps mätning finns bl.a på "wattbike" träningscykel (motionscykel pro)

http://ride.io/wp-content/uploads/stories/reports/PFPerformance/watt-bike-screen.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-zSIQi-IAUyM/Tu3yQIjd-7I/AAAAAAAABxY/B7a6cQbKAFU/s400/Wattbike+Ped

Daniel, Polars Cx600 mäter egentligen hur spänd kedjan är, dvs ljudet (jmfr gitarrsträng). Eftersom den från kadensmätaren vet var du är i varvet får den fram höger/vänster effekt resp rundtrampet. Enligt Polars hemsida (?) mäts rundtrampet som mineffekt/

Daniel

Jag har inga vetenskapliga rön bakom mig. Bara så som jag fattat det.

Om kedjan har en jämn hastighet under hela varvet, så är det ett bra rundtramp.
Om kedjan har en ojämn hastighet under hela varvet så är det ett mindre bra rundtramp.

Förklar

Det Polars gamla mätare gör att den mäter svängningsfrekvensen på kedjan. Den är proportionell mot kraften i kedjan. Effekt = kraft * hastighet. Därför mäts kedjans hastighet för att kunna räkna ut effekten. Om du inte har extremt stor effektvariation und

Daniel och Mats
Har ni monterat era Wattmätare på en fixie eller (H)

Jag blev nästan lurad. Jag har nämligen frihjul på min cykel och när jag slutar trampa så stannar kedjan och hjulet fortsätter snurra. Trampar jag sakta snurrar kedjan sakta. Följdaktli

Självklart kan kedjans hastighet variera under trampvarvet, men vid de tillfällen som kedjan går långsammare än kasetten så tillförs ingen kraft som driver dig framåt. Dvs effekten vid de tillfällena blir noll. Kör du en fixie och försöker få kedjan att g

En liten fundering angående just det här med Q-rings och rundtramp.

Jag har inte kontrollerat teorin kring detta på djupet, så jag är öppen för att jag kan ha missat något fundamentalt. Ta det därför för vad det är och sen hoppas jag att någon med bättr