Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningYtlig andning, flåsigt och tungt
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har efter 2,5 års uppehåll äntligen kommit igång med träningen ugen. Jag började i januari och sen februari har jag sprungit ganska regelbundet, oftast 3 ggr/vecka, ett intervallpass el likn, ett "långpass" (började från 0 så först nu börjar långpasse

Jag har svårt att tro att det är andningen i sej som är den begränsande delen (det ska det inte vara ens för en otränad person), men om du säger att det känns flämtigt även om du sänker tempot så kan man ju börja undra.

Om du har problem att "få ner" luf

Nu hänger jag inte med Peter. Vad är det som begränsar dig och tydligen alla andra när ni springer (för) fort? För mig är det känslan av att inte få tillräckligt med luft. (#)

Luft är nödvändigt.

En personlig teori:
Ju fortare vi försöker springa desto mer sträcker de flesta ut kroppen. Således pressas lungorna ihop.
Fått erfara detta väldigt klart då jag varit och är krycklöpare väldigt ofta.
Kroppen sträcks då ut extra oc

Det kan inte vara något i stilen astma/pollenallergi?

Det är musklerna, inte lungorna som är begränsande. En frisk människa har 100% överkapacitet i lungorna.

Ja jag har också hört det men jag förstår inte hur det kan vara så. I så fall är det musklerna runt mina lungor som är begränsande för det är där stoppljuset tänds för mig i alla fall. Eller så är jag inte frisk.... 🙁

Fast jag försöker tänka på det när

Hur är det med stressen i tillvaron just nu? När vi känner "generell" stress / oro tenderar vi att få en ytligare andning, och svårighet med djupandningen. När jag hamnar i såna perioder känner jag detta väldigt påtagligt just när jag springer; precis som

Jag tror att det finns gott om utrymme för att hjärnan har en del spratt för sig när den börjar tycka att det känns jobbigt, precis som att folk som utan vidare kan hålla andan i en minut har svårt att vara under vattnet i mer än tio sekunder. Jag fick sj

Har du testat järnvärdet? Jag själv hade urdåliga värden utan att förstå vad som var fel... Jag tränade mer och mer och blev sämre och sämre, och man blir "flåsigare" med dåligt järnvärde.

12