Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning% av maxpuls
You need to log in to create posts and topics.

Jag har funderat på det här med % av maxpuls. Det går ju att räkna ut på två olika sätt. Dels med hela spannet 0 -> maxpuls, dels utifrån spannet vilopuls -> maxpuls. Jag har bara tränat löpning i några år men jag har uppfattat det som att det senare är d

Mig veterligen talar man om % av maxpuls och % av pulsreserv. % av maxpuls är alltså faktisk puls / maxpuls, medan % av pulsreserv = (aktuell puls – vilopuls) / (maxpuls – vilopuls).

På Polars produkter (åtminstone på RS800) kan du välja vilken av dessa

Jag är ute efter att springa långpass respektive högpulspass vid "rätt" intensitet.

Om man tittar in i den här tråden t.ex.
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=13452
så är det en som rekommenderar att långpass bör ligga på 65% av max. För mig blir det typ 127 i puls enligt din definition. Och ärligt talat så tror jag inte jag kan sp

Jag brukar köra enl förljande:

%pulsreserv

60-75% - Återhämtningspass, långpass i lugnt tempo
75-85% - Distanspass
85-90% - Tempopass
90-95% - Intervaller
95%+ - Anaerobiskt arbete

Detta gäller dock på löpbart underlag. Ibland kör jag t.ex. långpass på

Micke,
Hur långt anser du att ett distanspass är? Jag försöker förbättra min löpning men känner att jag inte ens har en god uppfattning om vilka distanser man brukar avse när man talar tempo, distans osv.

Johan, ung dubbelt så långt som de korta passen! 😉 Dvs långt i förhållande till övrig träning.

Då sätter jag definitionen på 1,5 h och uppåt för egen del 🙂

Låter bra, och så öka till 2,5 h vad det lider.

Lidingöloppet är årets löpmål och då har jag inte för avsikt att vara ute så länge 🙂