Quote from Guest on 20 January 2011, 15:47Jag har funderat på det här med % av maxpuls. Det går ju att räkna ut på två olika sätt. Dels med hela spannet 0 -> maxpuls, dels utifrån spannet vilopuls -> maxpuls. Jag har bara tränat löpning i några år men jag har uppfattat det som att det senare är d
Jag har funderat på det här med % av maxpuls. Det går ju att räkna ut på två olika sätt. Dels med hela spannet 0 -> maxpuls, dels utifrån spannet vilopuls -> maxpuls. Jag har bara tränat löpning i några år men jag har uppfattat det som att det senare är d
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 15:57Mig veterligen talar man om % av maxpuls och % av pulsreserv. % av maxpuls är alltså faktisk puls / maxpuls, medan % av pulsreserv = (aktuell puls – vilopuls) / (maxpuls – vilopuls).
På Polars produkter (åtminstone på RS800) kan du välja vilken av dessa
Mig veterligen talar man om % av maxpuls och % av pulsreserv. % av maxpuls är alltså faktisk puls / maxpuls, medan % av pulsreserv = (aktuell puls – vilopuls) / (maxpuls – vilopuls).
På Polars produkter (åtminstone på RS800) kan du välja vilken av dessa
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 15:58Jag är ute efter att springa långpass respektive högpulspass vid "rätt" intensitet.
Jag är ute efter att springa långpass respektive högpulspass vid "rätt" intensitet.
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:05Om man tittar in i den här tråden t.ex.
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=13452
så är det en som rekommenderar att långpass bör ligga på 65% av max. För mig blir det typ 127 i puls enligt din definition. Och ärligt talat så tror jag inte jag kan sp
Om man tittar in i den här tråden t.ex.
http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=13452
så är det en som rekommenderar att långpass bör ligga på 65% av max. För mig blir det typ 127 i puls enligt din definition. Och ärligt talat så tror jag inte jag kan sp
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:29Jag brukar köra enl förljande:
%pulsreserv
60-75% - Återhämtningspass, långpass i lugnt tempo
75-85% - Distanspass
85-90% - Tempopass
90-95% - Intervaller
95%+ - Anaerobiskt arbeteDetta gäller dock på löpbart underlag. Ibland kör jag t.ex. långpass på
Jag brukar köra enl förljande:
%pulsreserv
60-75% - Återhämtningspass, långpass i lugnt tempo
75-85% - Distanspass
85-90% - Tempopass
90-95% - Intervaller
95%+ - Anaerobiskt arbete
Detta gäller dock på löpbart underlag. Ibland kör jag t.ex. långpass på
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:32Micke,
Hur långt anser du att ett distanspass är? Jag försöker förbättra min löpning men känner att jag inte ens har en god uppfattning om vilka distanser man brukar avse när man talar tempo, distans osv.
Micke,
Hur långt anser du att ett distanspass är? Jag försöker förbättra min löpning men känner att jag inte ens har en god uppfattning om vilka distanser man brukar avse när man talar tempo, distans osv.
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:36Johan, ung dubbelt så långt som de korta passen! 😉 Dvs långt i förhållande till övrig träning.
Johan, ung dubbelt så långt som de korta passen! 😉 Dvs långt i förhållande till övrig träning.
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:39Då sätter jag definitionen på 1,5 h och uppåt för egen del 🙂
Då sätter jag definitionen på 1,5 h och uppåt för egen del 🙂
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:45Låter bra, och så öka till 2,5 h vad det lider.
Låter bra, och så öka till 2,5 h vad det lider.
Quote from Funbeat user on 20 January 2011, 16:51Lidingöloppet är årets löpmål och då har jag inte för avsikt att vara ute så länge 🙂
Lidingöloppet är årets löpmål och då har jag inte för avsikt att vara ute så länge 🙂