Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!
Alla som sprungit mycket vet att 5 minuter är ett helt okej kilometersnitt när man springer 5-10 km.
Översatt till maran säger man att allt under 4 timmar är en bra tid under 3:30 är skitbra.

När det gäller landsvägscykling snackar man ju om att sn

Har aldrig hört någon diskussion i den vägen - spridningen i triathlonklubben vad gäller simning är väldigt stor och jag gissar att det kan vara så på andra håll också. 1000 m är ingen distans man simmar inom tävlingssimning och man pratar oftare om vad m

baserat på 5min löpning och 30-40km för cykling skulle jag säg som Stefan 1:30/100m eller 15min/km är godkänd.

Känner igen diskussionen sedan tidigare, vet inte om jag glömt någon fakta eller slutsats av betydelse men min reaktion blir nu densamma - 1:30/100m är för snabbt för att vara jämförbart med 5min/km.

Tittar man på världsrekorden män 1500m är de 3:26 i lö

Svårt att hitta några generella svar - därför är frågan perfekt för ett forum som detta 🙂

Jag som är gammal löpare, har svårt att hålla ett tempo långsammare än 4:45 min/km när jag tränar. Milen under 40 för mig motsvarar ungefär ansträngningsgraden fö

Hmm 1:30/100 känns väldigt snabbt för mig men då har jag bara gått en termin noob-kurs crawl. Jag springer milen på ca 42-43min har inga problem att cykla solo 7-8 mil o snitta över 30. Simmade min första tusing (50m-bassäng) nu i måndags på strax under 2

Tack för alla svar! Diskussionen visar att det finns ett annorlunda sätt att se på prestationer i simbassängen än exempelvis löpning. Men min slutsats är att mina 25 min/km är alldeles för långsamma. Låt vara att tiden gäller mina 2 km-pass.

Att simma under 1.30 på 100 meter fritt får väl anses godkänt.

Men det är svårt att jämföra simning med löpning. I simning räcker det inte att vara uthållig/stark för att göra snabba tider. Springa 5 km under 25 minuter klarar nog dom flesta som är fris

När ni pratar 1:30/100m menar ni då att endast simma 100m på 1:30 eller att man ska kunna hålla det tempot över en längre sträcka?

Rimligen över en längre sträcka, t.ex. de 1000 m som den ursprungliga frågan gällde.