Quote from Guest on 25 November 2009, 11:56Hej, jag har joggat förut men kommit av mig pga skador och dyl och nu är jag sugen på att börja igen. Det jag undrar är med hur många procent man ska öka antalet löpminuter per vecka? Jag har läst mig till det nån gång förut men minns inte svaret?
Jag tän
Hej, jag har joggat förut men kommit av mig pga skador och dyl och nu är jag sugen på att börja igen. Det jag undrar är med hur många procent man ska öka antalet löpminuter per vecka? Jag har läst mig till det nån gång förut men minns inte svaret?
Jag tän
Quote from Funbeat user on 25 November 2009, 12:0610%/vecka är en grov grundregel som egentligen bara funkar hyfsat när man ligger mellan kanske 20 och 40km/vecka (under 20km/vecka så är 10% avrundningsfel, över 40km/vecka så börjar det bli för stora ökningar).
Tycker du istället kan satsa på att öka me
10%/vecka är en grov grundregel som egentligen bara funkar hyfsat när man ligger mellan kanske 20 och 40km/vecka (under 20km/vecka så är 10% avrundningsfel, över 40km/vecka så börjar det bli för stora ökningar).
Tycker du istället kan satsa på att öka me
Quote from Bjarne Lewin on 25 November 2009, 12:15När jag rehabiliterade från stressfrakturen så fick jag börja med 15 minuter och sen öka med 5 minuter i veckan upp till 40 minuter där 10% regeln tog över.
Så min grova gissning är att du kan öka med 5 minuter i veckan fram tills du når 40 minuter och s
När jag rehabiliterade från stressfrakturen så fick jag börja med 15 minuter och sen öka med 5 minuter i veckan upp till 40 minuter där 10% regeln tog över.
Så min grova gissning är att du kan öka med 5 minuter i veckan fram tills du når 40 minuter och s
Quote from Funbeat user on 25 November 2009, 12:4410% var bara ett exempel för att förklara hur jag menade, men det var alltså inte helt fel? 🙂
10% var bara ett exempel för att förklara hur jag menade, men det var alltså inte helt fel? 🙂
Quote from Funbeat user on 25 November 2009, 13:23Att vid rehabilitering från stressfrakturer börja med 15 löpminuter/vecka och sedan öka med 5 löpminuter/vecka (tills man når 40 min) för aggressivt. Lämpligt är exempelvis: "Intervaller" jogg/gång på gräs eller i snö 2/1 min x 3, tre dagar. Lägg sedan på
Att vid rehabilitering från stressfrakturer börja med 15 löpminuter/vecka och sedan öka med 5 löpminuter/vecka (tills man når 40 min) för aggressivt. Lämpligt är exempelvis: "Intervaller" jogg/gång på gräs eller i snö 2/1 min x 3, tre dagar. Lägg sedan på
Quote from Funbeat user on 25 November 2009, 13:50Jag missade möjligen vad det var för skador, men jag skulle försöka jogga extremt försiktigt och öka distansen upp till nån halvtimmes jogg under ett par veckor. Detta för att få igång kondis och hjärtkärl.
Sen skulle jag köra mellan 3 och 10 km några gg
Jag missade möjligen vad det var för skador, men jag skulle försöka jogga extremt försiktigt och öka distansen upp till nån halvtimmes jogg under ett par veckor. Detta för att få igång kondis och hjärtkärl.
Sen skulle jag köra mellan 3 och 10 km några gg
Quote from Bjarne Lewin on 25 November 2009, 14:12@Anders. Det var de instruktionerna som jag fick från min sjukgymnast när jag hade haft min stressfraktur och det funkade för mig. Om det sedan funkar för ngn annan kan inte jag svara på.
@Anders. Det var de instruktionerna som jag fick från min sjukgymnast när jag hade haft min stressfraktur och det funkade för mig. Om det sedan funkar för ngn annan kan inte jag svara på.
Quote from Funbeat user on 25 November 2009, 19:02@Evely P. Mitt förslag passerade utan anmärkning på Idrottsmedicin.
@Evely P. Mitt förslag passerade utan anmärkning på Idrottsmedicin.
Quote from Funbeat user on 25 November 2009, 19:27Min oskadade son ökade från max. 50K ca. 10 år sedan till 333K på 8 dygn senaste veckan!!!!
Däremellan har han knatat 5K då och då.
Längsta sträcka: Göteborgsvarvet 1997 - 2:16. Enda gången.Han mår idag alldeles förträffligt.
Min oskadade son ökade från max. 50K ca. 10 år sedan till 333K på 8 dygn senaste veckan!!!!
Däremellan har han knatat 5K då och då.
Längsta sträcka: Göteborgsvarvet 1997 - 2:16. Enda gången.
Han mår idag alldeles förträffligt.
Quote from Funbeat user on 25 November 2009, 20:00Nu förstår jag inte riktigt vad K-G försöker säga med sitt inlägg. Att en snabb ökning av mängd är skadeframkallande är allmänt bekant. Om K-G har en son som utgör ett undantag så är det fullkomligt irrelevant men kan då vara lite vilseledande.
Nu förstår jag inte riktigt vad K-G försöker säga med sitt inlägg. Att en snabb ökning av mängd är skadeframkallande är allmänt bekant. Om K-G har en son som utgör ett undantag så är det fullkomligt irrelevant men kan då vara lite vilseledande.