Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka min kondis
You need to log in to create posts and topics.

Har ni några råd att ge mig?
Skulle behöva få upp min kondis åkte på en förskylning och nu orkar jag inte springa mer en 10 min i snigelfart... (runt 8min/km) sen får jag gå!
Vad ska jag göra för att orka springa typ 5km i ett stäck?

ska ju springa 2,1

Hej Thomas.
Först. Träna aldrig när du har halsinfektion eller om du inte är säker på att hjärta och liknande är kollade.

Inget är omöjligt men det krävs arbete. Och det är ofta det första problemet - hur göra arbetet roligt?

Min teori är att det absolu

Tjena tack för svaret!
Jag har följt ett program tidigare
http://iform.se/traning/traningsprogram/lopprogram-spring-5-km_lock
Men har kommit ur fas genom försylningen tagit knäcken på mig.
Så vill hitta något sätt att snabbt komma upp i lite kondis!
Så n

det är absolut viktigaste är precis som Gunnar skriver, det ska vara kul och sticka ut nästa gång också. Avsluta träningspasset när det som är roligast så att när du kommer hem och fått av dig kläderna och står i duschen redan då längtar ut på nästa pass.

Sen skriver du att du vill snabbt komma i form igen - tyvärr finns det inga genvägar utan man måste ta den tid det tar. Kom ihåg att träningen bygger på följande:

1) Du anstränger/stressar kroppen
2) Du vilar, och då jobbar kroppen på att förbättra sig

@ Christer Schapiro Jag utryckte mig kanske olyckligt!
Men vad jag menar är om det är någon speciell typ av träning som är effektivare på att bygga kondis en vad jag tidigare gjort…
Kom ihåg jag är nybörjare vill ha lite tips bara!
Hoppas ingen tar illa

Låter tuftt. Kanske väl tufft.

1) Öka inte utmaningen för fort. Ett riktmärke kan vara att öka max 10% per vecka. Om ditt pass är 5 km nu, så blir nästa vecka 5,5 km. Och därefter sådär 6 km.

2) Tänk alltid på att det är lätt att skada sig. Jag brukar t

@ Gunnar Hellquist Ok det du säger låter rimligt!
Mitt gym pass är inspirerat av core-träning dvs. inre styrka (om jag förstått rätt)! Min PT är mycket intresserad av just inre styrka, mage mm.

Ska man börja springa så är det bara att inse att det tar tid att "komma igång". Räkna med att de första gångerna (3-5 ggr) är en "kännapåfas" där du är ute och springer lugnt, kanske 2-3 ggr /vecka. OBS..i ett lugnt tempo!
Hur länge då?
Ja, det kan vari

Jag va ute och sprang nyss!
Börja med att gå 5 min, jogga/sprang 3 min, gå 2 min, jogga/sprang ( med föresatsen att gå när det blir för jobbigt) 27 minuter snitt tempo totalt inklusive gången 8,2min/km
Kändes bättre en jag hade väntat mig.
Är dö sugen på