Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖka tempo
You need to log in to create posts and topics.

Inte omöjligt att den här typen av diskussioner redan finns, men sökfunktionen i grupperna är lite begränsad...

Hur som helst... Jag är nybörjare på löpning och har snart kommit så långt att jag i alla fall kan springa i 60 minuter utan att stanna. Vilke

Variation är mycket viktigt. Lägg därför gärna in 13-15 km ibland. Kanske ett sådant långpass varannan helg. Snart kommer det att kännas lätt att bara springa en mil, och du kan kan öka farten. Kroppen är bra på att lära sig just specifikt det man tränar

Edit: Lars hann före.

Mitt tips som själv är nästan nybörjare är variation.

Ett långpass per vecka i lugnt tempo - snacktempo - där hjärta, blod, kapillärer och muskler tränas och utvecklas att jobba aerobt och använda fettförbränning som drivmedel. Det

Schematiskt upplägg: Tre pass, fördelade på Distanspass, Tempopass, och Backpass (distans i backig terräng). Utöver detta (mkt viktigt): löpstyrketräning vid de tillfällen du får möjlighet till detta.

1. Distanspass i pratfart 8-15 km (många vill lägga s

Tack för tipsen.

Jag springer minst 3 ggr i veckan idag (enligt ett program som varvar gång och löpning). Ibland blir det ytterligare ett pass. Dock så bygger hela dessa program på tid, inte sträcka.

När jag började springa i somras så bestämde jag mig

@Anders:
"Löpstyrketräning"? Pratar vi benpass i gymet då eller grodhopp i närmaste backe?

Några bra lästips på hur man sköter sin styrketräning?

Christian:

Ungefär:
Armhävningar 1x20
Tåhävningar 1x200 långsamma, gå ej ner helt med hälen
V-ups 1x20 långsamma
Situps 1x10
Hitlerhunden 1x80 kallas på engelska "bird-dog"
Prone torso-benlyft 1x5 ligg framsida höft, lyft torso och ben, håll
Höga knän 1x

Frågade nyss om löpstyrketräning i en annan tråd: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=618324

"Hitlerhunden"? WTF is that?!

BILD:http://2.bp.blogspot.com/_gLcO0HAYFWI/SR3cRj0QZvI/AAAAAAAAAmA/qbwgv1vOgHg/s320/DSC00711.JPG