Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej,
jag är en ganska ny joggare, började för någon månad sedan. Hur ska jag bäst lägga upp mina träningspass, hur ofta/hur länge/hur långt, hur ska jag tänka när jag planerar in vilo-dagar etc.?
// vickan

Hej Vickan! Kan rekommendera att titta på hur träningsprogram för nybörjare är upplagda, till exempel på http://www.marathon.se. Även om du inte tränar för något lopp så kommer du få en bra uppfattning om vad som är lämplig mängd och så. Och så lär du få

Jag gjorde mitt eget program som jag uttökade i takt med att konditionen blev bättre.
Från noll till milen under 60 min på 12 veckor.

Hur ofta: 2-3 så det blir en vana. Det skall vara skoj, inte ett tvång.
Hur långt: Musklerna och hjärtat växer snabbt, dock gör inte övriga delen det. så öka långsamt så slipper man överansträngingsskador mm.
Vila: Max 3 pass per dag. Om du är proffs. Ann

Thank you all!!
Nu ska jag börja med att följa något redan befintligt programm så slipper jag fundera ut ett eget 😀

Varannan dag ska man vila vad min instruktör har sagt ,men jag tränar så här ändå tisdagar,torsdag,fredagar

Madelene, det där är ju ett helt Ok schema med långvila över helgen efter tors-fredagsträningen.

Vila? Vilar gör man väl på natten?

Hjärnan behöver 5-8h vila. Kroppen behöver mer än så efter fysiskt arbete. Upp till 21 dagar tar det innan effekterna av ett träningspass som gett träningsvärk (DOMS) har läkt ut fullständigt.

Nej men sluta Jonas, är det sant? (#) Jag drog på mig rejäl träningsvärk i gymmet i förrgår. Evigheter tills jag är helt återställd alltså???? (t-)

Betyder det att man ska undvika tränignsvärk?