Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÅldersgräns för maxpulstext?
You need to log in to create posts and topics.

Som rubriken säger undrar jag: Finns det någon rekommenderad övre åldersgräns för en frisk person (eller en person som inte har några kända åkommor) när det gäller maxpulstest?

Är det något man bör låta bli när man inte är jätteung? Typ 50..... 🙂

Jag har gjort 3 maxpuls tester de senaste 12 månaderna. Dessutom springer jag intervallträning relativt regelbundet då jag då och då är uppe i maxpuls och än så länge lever jag och mår bra 🙂 (63 år 🙂 )

Det låter bra Christer. 🙂 Jag springer också ganska mycket intervaller men då kommer jag inte riktigt upp i det som förmodligen är min nuvarande maxpuls. Det fattas ca 4 slag när jag kroknar. Men du har rätt - det kanske i så fall är "lika illa" att pre

Ja, jag tror inte det är några problem så länge det känns "bra" - och skulle det gå illa så är det bättre än att ligga 20 år på vårdhem...

Händer det något då så kanske det är så att det skulle hända ändå inom kort. Då kanske man har någon "klenhet".

Kanske idé att göra ett maxpulstest. Kom upp i högsta maxpulsen för mig i år på en halvmara, 200 i puls. Kan man ju tycka att man borde ha högre iaf. Dock så var jag sjuk så kanske det kan ha spelat in.

Själv är jag 45 år och kör nära eller kring min maxpuls under intervall och vissa fartpass. Verkar fungera fint 🙂 @Robert: Hur tänkte du med borde ha högre än 200, jag antar att du syftar på att du borde ha högre än 200 i förhållande till dig själv då.

Kristina:
Det kan ju helt enkelt vara så att din maxpuls faktisk är 4 slag lägre än vad du tror... 😉

Anders:
Jag tror inte det faktiskt. Hösten 2007 och våren 2008 gjorde jag maxpulstest (med assistans av "proffs" ) och båda gångerna blev resultatet 187. Jag räknar idag med 185 för att ta någon hänsyn till att jag blivit lite äldre. Att jag inte kommer u

Det finns väl en tumregel som säger att allt över 95% av HRmax är väldigt påfrestande för kroppen, så man ska vara väldigt noga med återhämtningen efter sådana pass och åldern är väl en faktor att ta med just för hur lång återhämtningsfas man behöver. Men