Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÖm hälsena
You need to log in to create posts and topics.

Tycker med det låtar som en inflammerad hälsena. Har hänt mig en gång på varje fot^^
I alla fall, jag tränade så gott jag kunde och så smörjade jag dagligen med antiinflammatorisk gel, typ zon funkar. Gick över på bara några dagar.

exentrisk träning som beskrivits för dig är absolut det bästa. du kan även massera på hälsenan själv genom att nypa tag innanför med ett pincettgrepp hälsenan där det gör som mest ont och glida med både fingrar och hud över smärtande ställe, kallas tvärf

Nu har även jag råkat ut för detta och har ont sen i tors efter ett lång lopp. Lite svullen på baksidan av foten vid hälsenan. Har masserat och tagit värktablett.

Hur långt tid ska man vänta innan man kan springa igen. Ska springa midnattsloppet den 15

Jag fick hälseneinflammation när jag fjällvandrade förrut. Kommer ihåg det där "knaket". Jag tyckte det var skitfränt eftersom den knakade så lustigt. Men men... Lite vila så försvann det, vilket jag är endå är glad för. Har för mig jag också använde zon

Exentrisk träning är riktigt bra för hälsenan. Studier gjorda i Göteborg visar att inte bara senan stärks utan kroppen utsöndrar smärthämmande ämnen under den exentriska träningen.

3 x 20 varje dag i riktigt långsamt tempo gjorde personerna i studien oc

Gärna en mer utförlig förklarning på vad exentrisk träning är.

Excentrisk träning är när man "håller emot" med muskeln. Detta görs så att man börjar med muskeln ihopdragen, för att sedan hålla emot vikten och sakta gå ut till läget då muskeln är helt sträckt. För hälsenan innebär det att man står på tå och sakta sänk

Det enda jag kan tillföra diskussionen är det tråkiga svaret "skynda långsamt". Min hälsena gick av för ett antal år sedan, hade inte tid att ta hand om den eftersom det var mitt i en tävlingsperiod, utan fick en kortisonspruta i hälsenan sen kom smällen

Jag hittade denna länk (pdf fil)
http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/dokument/halsena_061127.pdf

Tusen tack Thomas, grymt bra länk!