Quote from Guest on 10 May 2012, 08:44Jag har ett maratonprogram som "grovskiss" för min löpträning, och i det så är intervallerna 4x 1600 m f n, jag har istället arbetat mig upp till att köra 4x4 min. Det blir lite drygt 4x800 m, då vilar jag antingen 3 min eller tills pulsen är nere på 70%
Jag har ett maratonprogram som "grovskiss" för min löpträning, och i det så är intervallerna 4x 1600 m f n, jag har istället arbetat mig upp till att köra 4x4 min. Det blir lite drygt 4x800 m, då vilar jag antingen 3 min eller tills pulsen är nere på 70%
Quote from Funbeat user on 10 May 2012, 08:54Är det så att det känns mentalt jobbigt att köra längre? Kan vara så att du springer lite för snabbt. Men 4x8min eller 8x4min ger samma totaltid i alla fall! Du kan ju variera dig 🙂
Är det så att det känns mentalt jobbigt att köra längre? Kan vara så att du springer lite för snabbt. Men 4x8min eller 8x4min ger samma totaltid i alla fall! Du kan ju variera dig 🙂
Quote from Funbeat user on 10 May 2012, 13:56Jag sprang 1600-intervaller i höstas, men så kom vintern. Samtidigt känns 1600 m bökigt, jag har ett bra ställe där jag springer intervaller, men 1600 m får inte riktigt plats. Plötsligt måste jag börja välja väg, och jag vill kunna bara bränna på, inte f
Jag sprang 1600-intervaller i höstas, men så kom vintern. Samtidigt känns 1600 m bökigt, jag har ett bra ställe där jag springer intervaller, men 1600 m får inte riktigt plats. Plötsligt måste jag börja välja väg, och jag vill kunna bara bränna på, inte f
Quote from Funbeat user on 10 May 2012, 14:06Springa 2 varv på din bana?
Vad vill du få ut med intervallerna?
Vet inte om 4x4min är så magiskt, mest något ffa skidåkningen och lagidrotter har hakat upp sig på. Finns betydligt bättre sätt att designa interallpass på. Men som sagt beror på vilket sy
Springa 2 varv på din bana?
Vad vill du få ut med intervallerna?
Vet inte om 4x4min är så magiskt, mest något ffa skidåkningen och lagidrotter har hakat upp sig på. Finns betydligt bättre sätt att designa interallpass på. Men som sagt beror på vilket sy
Quote from Funbeat user on 10 May 2012, 14:12Jag vill bli snabbare på 10 km och jag vill orka en mara helst under 4:30. Jag klarade halvmara på 2:06 senast, så en rimlig tid i juli ...
Banan jag springer kröker inte, det är därför det krånglar, det är en lagom raka som väl är ungefär 1,2 km.och jo
Jag vill bli snabbare på 10 km och jag vill orka en mara helst under 4:30. Jag klarade halvmara på 2:06 senast, så en rimlig tid i juli ...
Banan jag springer kröker inte, det är därför det krånglar, det är en lagom raka som väl är ungefär 1,2 km.
och jo
Quote from Funbeat user on 10 May 2012, 14:23Ok, då skulle jag rekommendera att:
- Öka mängden löpträning om du har möjlighet
- Kör intervaller som ligger kring tävlingstempo (+-10s), dvs tränar mer lokal kapacitet, dom sliter inte lika mkt och du kan få till en större totalmängd.4x4min v:3min so
Ok, då skulle jag rekommendera att:
- Öka mängden löpträning om du har möjlighet
- Kör intervaller som ligger kring tävlingstempo (+-10s), dvs tränar mer lokal kapacitet, dom sliter inte lika mkt och du kan få till en större totalmängd.
4x4min v:3min so
Quote from Funbeat user on 10 May 2012, 14:39Jag kör inte 3 min vila ... jag väntar ut pulsen tills den gått ner till "70%", vilket iaf idag tog knappt två minuter.
Jag kör inte 3 min vila ... jag väntar ut pulsen tills den gått ner till "70%", vilket iaf idag tog knappt två minuter.
Quote from Funbeat user on 10 May 2012, 14:41ok, men du förstår förhoppningsvis kontentan av det jag försöker säga (även om du nu hade ca 2min i vila).
ok, men du förstår förhoppningsvis kontentan av det jag försöker säga (även om du nu hade ca 2min i vila).
Quote from Funbeat user on 10 May 2012, 14:43Jodå, bättre att köra 10x2 min i princip, eller iaf eller iaf 6x3min
Dagens pass.
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=21799266Tyvärr ryker väldigt mkt av mina långpass för att jag ska hinna cykla. Men jag har en tanke att jag borde hinna
Jodå, bättre att köra 10x2 min i princip, eller iaf eller iaf 6x3min
Dagens pass.
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=21799266
Tyvärr ryker väldigt mkt av mina långpass för att jag ska hinna cykla. Men jag har en tanke att jag borde hinna
Quote from Elias Engqvist on 10 May 2012, 14:47Skillnaden mellan 4*8 och 8*4 är bl.a. att då du springer 8*4 ska du springa fortare på de 4 minuterna än vad du skulle orka på 8 minuter.
Så du tränar olika saker.Som jag ser det ska man först och främst tänka efter vad man vill träna (alltså vilken fu
Skillnaden mellan 4*8 och 8*4 är bl.a. att då du springer 8*4 ska du springa fortare på de 4 minuterna än vad du skulle orka på 8 minuter.
Så du tränar olika saker.
Som jag ser det ska man först och främst tänka efter vad man vill träna (alltså vilken fu