Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Men hinner du med 30-40k/ så får du ju ändå tillräckligt eftersom du verkar träna mkt annat.

Precis, kör 2-10min intervaller med kortare vila (för att generalisera det lite så kör ca 25% av intervalltiden). Sen är det ju inte dumt att springa tröskelpas

Sedan jag började med Yasso 800s har det varit mitt enda intervallpass i stort sett. Jag gillar hela upplägget med det och jag trivs på löparbana. Två snabba varv följt av ett vilovarv på samma tid som de snabba och tio gånger. Att intervalltiden i minute

Hej Christian,

har du en tabell för träningsmängd kontra tider på given sträcka?

Det skulle vara mycket intressant och se vilka mål som är rimliga för mig.

LingLing: Istället för att fokucera på någon viss kommande tävlingsdistans kan man ju fokucera på att förbättra de olika ”färdigheterna” som en löpare behöver,
Löpekonomi, uthållighet, kondition, mjölksyratålighet, snabbhet, löpstyrka, löphuvudet, fartkän

Jag tror inte 4x1600 är ett led till 2 km i det här fallet, men vi kan hoppa över det. Håkan, jag började fundera på det där, för motionären finns en massa program, "klara 5 km", "klara milen" osv och "halvmara på 1:40", "maran under 4 timmar" - fast mind

LingLing,
Ja oftast är ju den snabbaste löparen i en klubb bland de snabbast i allt i från 400 meter upp till maran så det är en lite myt att man är snabb eller uthållig. Dvs om man tittar från en utomståendes ögon och inte är inte på finliret och på abso

Jag gissar att i en del länder med fler duktiga långdistansare skulle inte Isabella dominera alla långa distanser riktigt så mycket. Nu är hon världselit som råkar simma/springa i vår lilla ankdamm.

Hittills är min tråkiga erfarenhet av träning i grupp a

LingLing: Ja en av de viktigaste förutsättningarna att man skall få ut ett stort mervärde i en grupp tror jag är precis som du säger att man har många som är ungefär lika snabba. Så det gäller att hitta de gruppträningarna och att man trivs i den gruppen.

Jag tror inte man ska överanalysera distanser, tider och program. Jag har en förståelse för att vissa människor är intresserade av siffror, statistik och program.

Anledningen till att det är just 4x1600 m i programmet skulle kunna vara att den sträckan

🙂
Jo att amerikanska program har en viss benägenhet för multipler av en mile, är inte helt ovanligt, men min man tittade på mig som om jag var dum, när jag undrade över varför de oftast var multipler av 400 m - att en standard löparbana är 400 m runtom,