Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningÄndra löpsteg vid trötthet
You need to log in to create posts and topics.

Jag läste någonstans att ett knep under långa lopp (som maran) då man drabbas av muskeltrötthet kan vara att ändra löpsteget så att andra muskler kopplas in och de trötta fibrerna får tillfällig avlastning. Låter vettigt tycker jag.
Fungerar detta och vad

Korta snabba steg är du redan inne på, det är bästa vapnet i alla löpares arsenal.
Men lägg till tricket från Pose-tekniken att du ska tänka på att lyfta foten från marken så fort du satt ner den. Tänk inte på fotisättningen, tänk istället på att lyfta så

Jag brukar använda mig av "höga knän" som variation när jag känner att de vanliga löpmusklerna behöver vila.
Detta gör jag iofs på kortare sträckor än en mara... Men det hjälper mig och höga knän innebär ju kortare steg så det riskerar inte ditt onda knä

Man kan också använda Jack Daniels tips: "When tired, try speeding up!"

Sant. På riktigt långa ultratävlingar kan det vara skönt att jacka upp hastigheten under några kilometer för att aktivera andra muskelgrupper.

Ett annat ticks jag använt är att springa baklänges. Det förutsätter iofs slätt underlag och fri väg men kan kä

Springa på händer?

Jag försöker öka farten lite när jag blir trött. Bara en nån minut. När jag sen sänker igen till ursprungsfarten känns den ok ett tag till. Lättlurad blondinhjärna 😉

I nedförsbackar försöker jag kicka mig själv med hälarna i rumpan. Det ökar frekvensen på stegen, kortar steglängden (känns det som iallafall) och ökar farten redigt. Det känns som om dom vanliga musklerna har ny energi när farten minskar igen. Kräver iof

Jag börjar veva med armarna och drar in magmusklerna i det hela. Benen får inte så mycket val då 🙂

Jag har prövat detta på långpass. Efter att låren börjat stumna har jag gått över till att landa mer på framfötterna. Det funkade bra. Vaderna fick kämpa lite mer och låren återhämtade sig en smula. Jag tvivlar dock på att det skulle vara en givande strat