Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÖnskar tips om bra co2 pump eller …
You need to log in to create posts and topics.

Elin: Aha, du menade Så. Nu är jag med. 🙂

Fredrik: Jag fattar noll, men förstår nu att det inte har med molekylens storlek att göra.

Jag menar inte att vara motvalls men jag ser inte riktigt någon anledning till att köpa en pump man laddar med kolsyrepatron istället för bara munstycket, vad vinner man på det?

Elin. Vill du tävla i att fixa punka? Då kommer du att förstå vinsten med at

P, som jag förstod det så pratade Elin inte om CO2:ns vara eller icke vara, utan valet mellan de CO2-pumpar som bara är en liten "kran" och de där man stoppar in patronen inuti pumpens kropp.

Elin,

När gasen släpps ut får "iskall" en ny betydelse. Om du håller i patronen med bara händer, eller där fingret eller tummen är bar, så får man garanterat frysskador.

Jag hade en med bara munstycke. Jag klippte sönder några längder av en trasig slang

Ja jag har själv CO2 och tycker alltså att jag klarar mig bra med bara munstyckesvarianten, det var de som är större än så som jag inte såg nyttan av. Och än så länge har jag klarat mig utan förfrysningsskador. 🙂

Jag trodde att problemet är att kolsyrans övergång till vatten och koldioxid är en jämvikt och inte en enkelriktad reaktion. Efter en tid återgår en del av koldioxiden och vattnet till kolsyra.

För att få förfrysningsskador räcker det inte med att det är

Också nyfiken på att skaffa en CO2-pump/munstycke
Men hitills är det bara Richard som rekomenderat ett CO2 munstycke, måste finnas en uppsjö som man ska akta sig för gissar jag, tex. utan kran och dåliga munstycken som läcker.

Så gärna lite mer fakta frå

Fredrik,

Stoppa din tunga på iskall metal, bara ett kort, kort ögonblick.

Tar inte lång tid.

Jag såg en tjej i klubben som fyllde sin däck utan handskar. Jag ska hälsa henne att det vara bara inbillning. Det gjorde inte ont egentligen.

Konstigt nog så har personligheter lånat min SKS Wese efter deras försök med CO2.

Någon form av kran måste de nog ha allihop, annars skulle den blåsa ut allt så fort du skruvade i patronen. Elins munstyckesmanick har en fjädrande del så att den öppnas när man trycker ner den mot ventilen. Ingen kran i övrigt, men patronen är nog att be