Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har i perioder i mitt liv löptränat.. typ joggat... oftast på löpband eftersom jag med min vikt tycker det är jobbigt att springa ute, man får för sig att folk tittar och tycker man är "dålig" och ni skulle bli förvånade över allt folk faktiskt säger/

Det finns jättemånga trådar om det här som kan ge dig inspiration, sök lite på forumet vettja!

Tips på ett träningsprogram som jag testat och tycker är jättebra kommer här:

http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm

Lycka till! 😀

jo jag har sett en del sånna där program men för mig känns det som "grekiska" med att jogga i lugnt tempo.. för när man kollar en del sånna program så menar de att "jogga i lugnt tempo" är 7 km/h och det är för mig att SPRINGA och inte särskilt lugnt

Som

Om du inte får ont i knäna av det så är det väl i princip bara att köra, 2-3 gånger i veckan låter som en bra start tycker jag. Varken för mycket eller för lite 🙂

Känner du dig kaxig någon dag kan du leka med motlutet också, det ger bra effekt på baksi

att springa i 30 min.. oavsett hastighet funkar INTE för mig.. jag får varva med hastig och lugnare gång...:-)

Springer gör jag när det kommer över 6.8 km ungefär...

Jag varvar just nu med crosstrainerträning och märker vad det gjort för konditionen.. f

Jag var övervikt när jag började springer och för mig, hastighet var bara ett deppigt ämne! Jag fokuserade på puls och "hur mycket kan man pratar samma tid" typ

Jag har haft bra erfarenhet att träna enlighet puls regler särkilt i början när vikt nedgån

Fast jag skrev inte springa i 30 minuter heller 🙂

Välj det tempo du kan hålla i 30 minuter, och variera hur jobbigt det känns med motlutet för att ge baksidorna lite välbehövlig styrka. Det är baksidorna som ska sköta mycket av frånskjutet i löpsteget,

tack för feedback och pepping...jag är nog väldigt otålig också och vill se resultat fort.. kanske inte så mycket på vikten för den får jag hjälp med av läkare också (medicinerar) utan att jag ska "kunna springa".. av någon outgrundlig anledning tycker ja

Det är nog tyvärr bara du som är expert på hur du känner det.

Dock känns det som att du är överambitiös.

2-3 ggr i veckan med turer på 30 minuter varvad gång/powerwalk/joggning/löpning tycker jag låter bra.
200m joggning varvat med 400m gång t.ex. och s

Jag går emot strömmen lite och säger att Du kanske ska fokusera på att försöka hålla en så jämn fart som möjligt, passet igenom.

En rusch, som får Dig att tappa andan, ger inte lika mycket, som ett längre avsnitt men i ett mer moderat tempo. Inte i det