Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tack Fredrik, det var det jag försökte få fram tror jag 😉

ctrl c och ctrl v
copy paste

Skriva om med egna ord, typ...det går bra.

Nej, så lätt är det tyvärr inte. Upphovsrättlagen omfattar både den ekonomiska rätten och den ideella rätten till ett verk.

För att något ska omfattas av upphovsrättslagen krävs det att det har s.k. verkshöjd (en viss särprägel). Upphovsrättslagen är oc

Hur ska man göra då, med tävlingar?

Hur ska man göra då, med tävlingar?

Man skulle kunna hävda citaträtt (22§) eftersom det är ett lojalt syfte (lagen skriver "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet").

Alternativt:

Framställning av tillfälliga exemplar

11 a § Tillfälliga former av exemplar av verk får framställas, om framställningen utgör en integrerad och väsentlig del i en teknisk process och om exemplaren är flyktiga eller har underordnad betydels

Jag har svårt att tänka mig att citaträtten skulle kunna omfatta en hel resultatlista (att citera allt från ett dokument kan knappast vara god sed), men det allra enklaste är väl ändå att fråga arrangören om man får publicera deras resultatlista/lopplista

Dvs i enlighet med 11§ andra stycket.

Precis som jag skrev.

Är man bara intresserad av topp 3, topp 10 e dyl är dock citaträtten enklast. Företrädesvis nämner man dock vem man citerar, det hör till god sed.

@Johanna: Copyrightbegreppet, och att skriva copyrighttecken på något, har ingen tillämplighet inom svenskt lagrum. Copyright är ett angloamerikanskt begrepp som man måste _ansöka_ om. Upphovsrätten däremot, som är ett mycket starkare skydd (än copyright)