Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 23:19Ja? Det var just det jag skrev fast utan juridiska ord. Tror vi menar samma sak men uttrycker det lite olika.
Ja? Det var just det jag skrev fast utan juridiska ord. Tror vi menar samma sak men uttrycker det lite olika.
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 23:48"Skyddet mot användande av bilder försvinner f.ö. 70 år efter konstnärens/fotografens död, inte efter bildens uppkomst." Fel. Skyddet försvinner 70 år efter bildens tillkomst OCH 70 år efter konstnärens död.
"Skyddet mot användande av bilder försvinner f.ö. 70 år efter konstnärens/fotografens död, inte efter bildens uppkomst." Fel. Skyddet försvinner 70 år efter bildens tillkomst OCH 70 år efter konstnärens död.
Quote from Funbeat user on 7 January 2012, 23:53Så bilder som konstnärer gör efter de är döda, är skyddade mer än 70 år efter de dog?
Så bilder som konstnärer gör efter de är döda, är skyddade mer än 70 år efter de dog?
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 02:06Anders, kan du länka till någon referens för detta? Har sökt på internet och hittar inget som antyder att upphovsrätter försvinner 70 år efter ett verks uppkomst. Upphovsrätter upphör, vad jag kan se och hitta, 70 år efter upphovsmakarens död.
Anders, kan du länka till någon referens för detta? Har sökt på internet och hittar inget som antyder att upphovsrätter försvinner 70 år efter ett verks uppkomst. Upphovsrätter upphör, vad jag kan se och hitta, 70 år efter upphovsmakarens död.
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 03:36Notisum, länken jag gav innan täcker hela upphovsrätten där det står inskrivet:
"4 Kap. Upphovsrättens giltighet
43 § Upphovsrätt till ett verk gäller intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avse
Notisum, länken jag gav innan täcker hela upphovsrätten där det står inskrivet:
"4 Kap. Upphovsrättens giltighet
43 § Upphovsrätt till ett verk gäller intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller, i fråga om verk som avse
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 10:15Bra där Magnus :D.
Bra där Magnus :D.
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 16:20Jackie: upphovsrätten försvinner inte, och kan ej heller överlåtas. Däremot försvinner det skydd som upphovsrätten som sådan medför 70 år efter verkets tillkomst.
Jackie: upphovsrätten försvinner inte, och kan ej heller överlåtas. Däremot försvinner det skydd som upphovsrätten som sådan medför 70 år efter verkets tillkomst.
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 16:24Jag kan inte säga att jag känner igen det ifrån tidigare pyssel som berört det området. Enligt wikipedia är det som följer och som stämmer med den bild jag har haft, men det kan ju vara fel:
"När fotografier inkluderades i upphovsrättslagen 1 juli 1994,
Jag kan inte säga att jag känner igen det ifrån tidigare pyssel som berört det området. Enligt wikipedia är det som följer och som stämmer med den bild jag har haft, men det kan ju vara fel:
"När fotografier inkluderades i upphovsrättslagen 1 juli 1994,
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 17:02Gör ett försök att vara tydligare (klantade till det tidigare, helg, vad kan jag säga):
(1) Om andras foton, fotografiska verk, och fotografier av konstverk: Man får använda ett fotografi om 70 år gått sedan fotografiet togs. För att det skall vara tillå
Gör ett försök att vara tydligare (klantade till det tidigare, helg, vad kan jag säga):
(1) Om andras foton, fotografiska verk, och fotografier av konstverk: Man får använda ett fotografi om 70 år gått sedan fotografiet togs. För att det skall vara tillå
Quote from Funbeat user on 8 January 2012, 20:55Ok, då är jag med på vad du menade.
Ok, då är jag med på vad du menade.