Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag löper ganska regelbundet men undviker att löpa på asfalt eftersom jag får ont i knäna. Jag löper olika slingor i skogen där underlaget är skogsmark, grus eller spån.

Hursomhelst så var jag på gymmet i går och sprang några Km på löpbandet vilket gick

Lindrigare än asfalt iaf vad jag hört, en kompis sprang enbart på löpband för att skona knäna.

Lindrigare än grus också.

Nej..................
Löpning på löpband kan måhända vara ett mjukare material än asfalt och kanske grus, men tänk också på att det kommer att ge ditt knä exakt samma belastning varje fotsteg, då underlaget ej förändras, detta kan vara jätte farligt för d

Men går inte en del löpband att ställa om? På olika sätt? Annars håller jag med om att enformig belastning nog inte är så bra - i längden.

skilnaden på att ställa om löpbandet och att springa utomhus är ju att ställer du om det så springer du i alla fall i, låt oss säga 10 minuter i samma bewlstning, men när du springer ute så är inte ett steg likt det andra.

Jag fick problem med knäna (vätska) pga för mycket asfaltlöpning i början av sommaren. Att springa på löpband gick dock alldeles utmärkt. Så för mej är det skonsammare med löpbandet, men det beror nog på vilken typ av skada man har.

Jo att det blir enformigt i respektive läge förstår man ju, men som sagt det beror också på vilka skador man har eller varför man får ont av asfalt etc. Själv springer jag inte på löpband alls så jag vat inte hur man kan variera inställningarna mer i deta

Det finns massor av olika program på löpbanden. Intervaller, backträning, fettförbränning, etc, etc. Det blir variationer i hastihet och lutning. Sen kan man ju alltid variera manuellt - gör man inte det blir det mördande tråkigt att stå och mala på löpba

Även om du kan ändra typ utav lutning, intensitet osv. så kan du inte ändra underlaget. Det är ju det som ger knäna variation och (förmodligen) ger "mångsidig träning". När du väl kan ge dig ut på skogsstigarna så är väl de att föredra 🙂