Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÅterkommande punkteringar - på st …
You need to log in to create posts and topics.

Jag har ett ytterst irriterande problem:
När jag byter slang så spricker slangen nästan direkt så gott som varje gång. Utan någon synlig orsak. Det blir ett jack i slangens insida (ventilsidan) på ca 5-10 mm, oftast några centimeter från ventilen. Jacket

Hej.

Har du kollat så att fälgbandet är helt och att fälgen är ok på insidan

Om inte. Kanske det kan vara där felet ligger. En liten grad eller så.

Vänligen

P.

Beskriv hur du gör vid monteringen.
Använder du några verktyg?
Börjar du med att lägga på däcket vid ventilen?
Pumpar du upp slangen lite innan du kränger på däcket?
osv.

En pump jag hade satt så hårt att jag ryckte sönder däcket vid ventilen när jag dro

Fälgbandet är helt PLUS att jag satt på ytterligare ett fälgband (för säkerhets skull). Jag känner ingen vass kant på fälgen och även cykelhandlaren har undersökt fälgen noggrant. Jag har dock inte känt under fälgbandet, men ska det verkligen behövas tror

Vad har du att förlora på att kolla allt?

Har fälgen en riktig öljett eller är det bara ett hål igenom fälgen?
På billga fälgar sparar "man" in på öljetterna och då blir det lättare punka eller som ShimaNO hade.
Ekernipplar som går igenom fälgen.

"Jag har dock inte känt under fälgbandet, men ska det verkligen behövas tror du? "

Ja!

Vänligen

P.

1. Kränger först på däcket över ena fälgkanten.
2. Pumpar sedan i lite luft i slangen och trycker försiktigt in slangen i däcket/över fälgen runt om hela vägen.
3. Kränger på hela däcket över fälgkanten med början vid ventilen. Trycker ev in ventilen en b

Slangarna hämnas eftersom du är omständig.

Jag ska ta av de båda fälgbanden och kolla fälgen när jag kommer hem (fick cykla på reservcykeln idag - igen...).
Ska även kolla om det sitter öljetter runt ekerhålen, David! Hjulen som sitter på är Lite Race 622 disc. Cykeln (Nishiki Cross Road) köptes