Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÅterkommande punkteringar - på st …
You need to log in to create posts and topics.

Tror jag haft liknande problematik!?!
Lägger en peng på David´s idé...
...öljetten.

När man pumpar upp däcket trycks slagen "ut" genom
fälgen där ventilen sitter varpå den kläms o resulterar i punka.
Så var det i alla fall för mig.

Jag löste det med at

En liten fråga bara. Var finns det nya hålet som luften pyser ut från? Jag hade börjat med att leta upp det och sen kännt efter på motsvarande ställe på fälgen. Sen utgår jag så klart ifrån att du har kollat så att ventilen verkligen är tät, vissa ventile

Problemet är såpvattnet. Det använde garanterat inte butiken som lagade sist. Det som händer att däcket rör sig på fälgen i längsled och drar med sig slangen, den stoppar då på det enda stället den sitter fast nämligen ventilen. Sluta såpa så ordnar det s

Jag förstår fortfarande inte vad såpvattnet är till för?

Svabba av golvet efteråt?

Märkeligt. Att finjustera däcket till rätt plats i fälgen gör man vid ca 3-5 bars tryck och masserar in läget med tummar och handflator. Det kryper så snällt på plats. Ingen såpa behövs.

Får lägga upp en guide på hemsidan för detta också vid nästa däckby

Jacket i slangen sitter som sagt alltid ca 15 mm från ventilen. Exakt över närmsta ekerhålet. Det jag upptäckte nu ikväll är att det på samtliga kasserade slangar på motsatta sidan om ventilen (alltså rakt över ekerhålet på andra sidan) är en liten upphöj

Velox fälgband is the shit!

Använd tillräckligt brett fälgband och gärna "textiltejp-fälgband" typ velox som redan rekomenderats av Fredrik.

Krångla nu inte till det, ett varv med eltejp på fälgen funkar utmärkt.