Quote from Guest on 22 May 2008, 10:45Att cyklister INTE har företräde vid övergångsställen, såvida de inte KLIVER AV cykeln och LEDER den verkar inte alla veta om. Cyklar man så betraktas man som ett fordon...
Att cyklister INTE har företräde vid övergångsställen, såvida de inte KLIVER AV cykeln och LEDER den verkar inte alla veta om. Cyklar man så betraktas man som ett fordon...
Quote from Funbeat user on 22 May 2008, 10:55Jag tillhör kanske en udda grupp men jag irriterar mig oerhört på bilar som stannar vid övergångsställ när jag cyklar...
Men å andra sidan när man kör bil måste man åtminstone se till att man har tid att stanna om man måste eftersom många cyklister* verk
Jag tillhör kanske en udda grupp men jag irriterar mig oerhört på bilar som stannar vid övergångsställ när jag cyklar...
Men å andra sidan när man kör bil måste man åtminstone se till att man har tid att stanna om man måste eftersom många cyklister* verk
Quote from Funbeat user on 22 May 2008, 11:00Echo echo! Hör! Hör! Bump!
Cyklister är fordon, repeterar ...
Och det gäller i högsta grad transportcyklisterna, helt sant.
Men cykelbanor dras i någon sorts underlig symbios med gångbanor, med cykelöverfarter bredvid övergångsställen; jag anser att de
Echo echo! Hör! Hör! Bump!
Cyklister är fordon, repeterar ...
Och det gäller i högsta grad transportcyklisterna, helt sant.
Men cykelbanor dras i någon sorts underlig symbios med gångbanor, med cykelöverfarter bredvid övergångsställen; jag anser att de
Quote from Funbeat user on 22 May 2008, 12:25"Jag tillhör kanske en udda grupp men jag irriterar mig oerhört på bilar som stannar vid övergångsställ när jag cyklar..."
Då är vi i alla fall två.... snacka om att det ger oklara signaler och förvirrning i trafiken. Många bilister verkar tycka att de s
"Jag tillhör kanske en udda grupp men jag irriterar mig oerhört på bilar som stannar vid övergångsställ när jag cyklar..."
Då är vi i alla fall två.... snacka om att det ger oklara signaler och förvirrning i trafiken. Många bilister verkar tycka att de s
Quote from Funbeat user on 22 May 2008, 12:28Viktigt att skilja mellan cykelöverfarter och övergångsställen. Övergångsställen ska man gå på (hörs på namnet) - där får man inte cykla. På cykelöverfarter får man cykla, men man har oftast väjningsplikt mot vägen man korsar. Men det finns en hel del fal
Viktigt att skilja mellan cykelöverfarter och övergångsställen. Övergångsställen ska man gå på (hörs på namnet) - där får man inte cykla. På cykelöverfarter får man cykla, men man har oftast väjningsplikt mot vägen man korsar. Men det finns en hel del fal
Quote from Funbeat user on 22 May 2008, 13:01http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1604/88513_overgangsstallen_och_cykeloverf_utg%205.pdf
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1604/88513_overgangsstallen_och_cykeloverf_utg%205.pdf
Quote from Funbeat user on 22 May 2008, 13:10Jag skulle kunna tänka mig att många bilister stannar av den anledningen att det är "många" cyklister osm bara ränner rakt ut i vägen som om dom har förkörsrätt....
Detta då för att man inte vill köra på någon.
Har själv varit lastbilschaufför och jag st
Jag skulle kunna tänka mig att många bilister stannar av den anledningen att det är "många" cyklister osm bara ränner rakt ut i vägen som om dom har förkörsrätt....
Detta då för att man inte vill köra på någon.
Har själv varit lastbilschaufför och jag st
Quote from Funbeat user on 22 May 2008, 13:17Det svåra tycker jag är när det finns cykelbana och det finns ljus för gående och bilar men inte för cykel (de som finns visar olika ibland?!?). Vad skall man följa?
Över motet hemmavid är det också kaos. En del väljer att köra på bilvägen istället för p
Det svåra tycker jag är när det finns cykelbana och det finns ljus för gående och bilar men inte för cykel (de som finns visar olika ibland?!?). Vad skall man följa?
Över motet hemmavid är det också kaos. En del väljer att köra på bilvägen istället för p
Quote from Christer Heinbäck on 22 May 2008, 13:34Om jag cyklar i en rondell. Då måste väl bilen stanna o vänta tills jag har kört förbi?
Höll nämligen på att bli påkörd av en gubbe när jag o sonen kom cyklande en morgon. Vi cyklade i rondellen, en sån liten inne i stan med 5 gator som ansluter. Han bar
Om jag cyklar i en rondell. Då måste väl bilen stanna o vänta tills jag har kört förbi?
Höll nämligen på att bli påkörd av en gubbe när jag o sonen kom cyklande en morgon. Vi cyklade i rondellen, en sån liten inne i stan med 5 gator som ansluter. Han bar
Quote from Funbeat user on 22 May 2008, 13:55Ja eftersom cykel räknas som ett fordon och dom inne i rondellen har förkörsrätt så var rätten på din sida.
Det är bara det att även om man nu har rätten på sin sida...tex det här med övergångsställen och att gångare har "rätt" att kliva ut framför en bi
Ja eftersom cykel räknas som ett fordon och dom inne i rondellen har förkörsrätt så var rätten på din sida.
Det är bara det att även om man nu har rätten på sin sida...tex det här med övergångsställen och att gångare har "rätt" att kliva ut framför en bi