Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÖvergångsställen
You need to log in to create posts and topics.

Nä jag bara undrade för jag har hört det babblas när vi e ute och cyklar om hur det skulle va så på de sensorerna som finns på bilvägarna.

Jag är nog bara gammal men jag tycker att man ska cykla på vägarna (ibland cykelbanorna - ok) men inte på trottoarer o övergångsställen!

Varför vill ni så gärna göra det?

Cykla på trottoar tiotalet meter för att vägplaneringen är katastrofal gör jag då och då. Övergångsställe är ibland enda stället man kan komma över vägen mellan två parallella cykelbanor, om man inte vill cykla genom högt gräs eller små buskar...

Appropå att stanna vid rödljus står det så här i senaste Cykla (som anger Polisen som referens):

"Cyklisten måste sätta ner minst en fot i marken för att visa at than har stannat"

(inte jag som stavar så kasst och tror att cyklister bara är hanar, jag b

Polisen får säga vad de vill, i lagtexten finns inget sånt krav. Står man stilla så står man stilla, fot i marken eller inte.

"Polisen får säga vad de vill, i lagtexten finns inget sånt krav."

Brukar du säga så också till polisen när de stannar dig? 🙂

Har aldrig blivit stoppad av polisen. Men jo, jag skulle definitivt påpeka en sån sak. Däremot skulle jag inte neka om jag verkligen gjort nåt fel, men däremot förklara varför, som exempelvis att (när det är säkert) cykla mot rött på de ställen där ljusen

Ledande fråga: vad är skillnaden på lagtext och praxis?

Vad polisen gör är ju irrelevant. Det är domstolen som dömer.

Lagtexten "vinner" över polisen om ärendet går till tingsrätten - fast det skulle det förstås inte göra.
Även om ett ärende skulle gå till tingsrätten så kan det vara ett sätt att protestera mot något som är puckat. Om det kostar mer än det smakar att upp