Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelÖvergångsställen
You need to log in to create posts and topics.

Fast om cykeln är ett fordon och man kommer från höger så skall väl bilarna använda högerregeln mot cyklisterna ...

Eller?

Nej, eftersom fordon som färdas på cykelbana alltid har väjningsplikt mot korsande trafik, utom när den korsande trafiken svänger in på den väg man korsar.

Och Per, nej. Leda cykeln gäller...

En sak jag funderar på är vad som gäller i följande situation...

Jag kommer på en cykelbana, och kommer fram till ett ljusreglerat övergångsställe (dvs röd/grön gubbe) åt ena sidan, utan cykelöverfart eller ljusreglering för cyklar.

Följande gäller:

Rasmus...

Eftersom lag två bara gäller på väg eller cykelöverfart där belysninge är för........
så gäller den ju inte för om man cyklar på ett övergångsställe.

Vilket man ju får göra bara man tog hänsyn och därmed får man ju inga böter eftersom det inte

Nej Therese, det tror jag inte på. Jag gissar på tvåan, men det skulle som sagt vara intressant att veta om det finns något prejudikat.

Jag gick bara på det som stod i "Rasmus" lagar...:D

Men jag hittade en sida: regler för cykling http://www.cykelframjandet.se/c/malmo/regler.htm

Där står det att det är 600:- böter om en cyklist kör mot rött, men den är inte så ny så det kan ju ha ändr

Rött ljus på övergångsställe är för fotgängare. Att vi cyklar på ett övergångsställe är samma sak som att vi cyklar brevid övergångsstället, dvs. det finns inget rött ljus att bry sig om.
Grönt ljus på övergångsstället betyder ju inte att andra fordon har

Men när det ser ut som standardlösningen här i stan:
Cykelöverfart och övergångsställe bredvid varandra, bägge med ljus, gåendens aktiveras med knappen, cykeltrafikljuset har avkännare i gatan?

Avkännare i gatan funkar väl bara om man har metallcykel och inte plastcyklel (läs kolfiber), eller?

Har du en _helt_ metallfri cykel???
Annars finns det en knapp till cykeltrafikljuset också, om avkännaren skulle missa.