Quote from Guest on 8 July 2011, 08:07Hejsan!
Kan någon beskriva processen att träna bort överpronation, så man kan uppnå ett neutralt, mer effektivt löpsteg?
Jag vet själv inte om det är möjligt, men skulle vara djupt intresserad om det var det.
Eftersom man kan höja fotvalv och liknande
Hejsan!
Kan någon beskriva processen att träna bort överpronation, så man kan uppnå ett neutralt, mer effektivt löpsteg?
Jag vet själv inte om det är möjligt, men skulle vara djupt intresserad om det var det.
Eftersom man kan höja fotvalv och liknande
Quote from Lars Mörrby on 8 July 2011, 08:17Om jag harr fattat det hela rätt, så beror överpronation på att man landar på hälen när man springer. Det enklaste sättet att komma till rätta med överpronation är att sluta landa på hälen när man springer. 😉
Om man har stabila löparskor med uppbyggd hä
Om jag harr fattat det hela rätt, så beror överpronation på att man landar på hälen när man springer. Det enklaste sättet att komma till rätta med överpronation är att sluta landa på hälen när man springer. 😉
Om man har stabila löparskor med uppbyggd hä
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 09:50Jag sprang bort min överpronation. För ca 2 år sedan så sprang jag i pronationsskor, men på slutet fick jag ont i foten av dem. När jag skulle köpa nya skor i butik så testade jag a skor på löpband o det videofilmades. pronationen var helt borta och jag k
Jag sprang bort min överpronation. För ca 2 år sedan så sprang jag i pronationsskor, men på slutet fick jag ont i foten av dem. När jag skulle köpa nya skor i butik så testade jag a skor på löpband o det videofilmades. pronationen var helt borta och jag k
Quote from Funbeat user on 8 July 2011, 15:34Som Marcus ovan! Helt rätt och bra för så gjorde jag med. Finlandsbåtarna som Löplabbet sålde till mig var kass!
Sträva efter att komma tillbaka till vad som en gång var rätt.
Som Marcus ovan! Helt rätt och bra för så gjorde jag med. Finlandsbåtarna som Löplabbet sålde till mig var kass!
Sträva efter att komma tillbaka till vad som en gång var rätt.
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 01:53Att landa på hälen är naturligt, det är en del av den naturliga dämpningen som fötterna ger, landa på utsidan av hälen och rulla inåt. Vid överpronation rullar man helt enkelt för mycket inåt.
Jag har aldrig sprungit barfota, i alla fall inte för motions
Att landa på hälen är naturligt, det är en del av den naturliga dämpningen som fötterna ger, landa på utsidan av hälen och rulla inåt. Vid överpronation rullar man helt enkelt för mycket inåt.
Jag har aldrig sprungit barfota, i alla fall inte för motions
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 02:12Varför uppstår det slitage på fötterna vid "överpronation"?
Varför uppstår det slitage på fötterna vid "överpronation"?
Quote from Elias Engqvist on 9 July 2011, 07:11Att elitlöparna inte sätter ner hälarna först kanske kan betyda nånting?! Tex att det går att springa fortare så. Steget blir spänstigare. Du använder både muskler och senor i foten såväl som i vaden mer och fördelar därmed kraften då du landar på fler de
Att elitlöparna inte sätter ner hälarna först kanske kan betyda nånting?! Tex att det går att springa fortare så. Steget blir spänstigare. Du använder både muskler och senor i foten såväl som i vaden mer och fördelar därmed kraften då du landar på fler de
Quote from Funbeat user on 9 July 2011, 07:34Skall man imitera elitlöparnas teknik om man springer ung halva hastigheten som max?
Skall man imitera elitlöparnas teknik om man springer ung halva hastigheten som max?
Quote from Elias Engqvist on 9 July 2011, 07:39Att vara elitlöpare innebär ju att springa så snabbt som man öht kan (på en viss distans) - om man vill springa så snabbt som man öht kan så tror jag att man ska ta reda på hur dom som är bättre än en själv gör!
Att vara elitlöpare innebär ju att springa så snabbt som man öht kan (på en viss distans) - om man vill springa så snabbt som man öht kan så tror jag att man ska ta reda på hur dom som är bättre än en själv gör!
Quote from Elias Engqvist on 9 July 2011, 07:41Jag blev mest förvånad av att man kan avfärda elitlöpning med: "Visst kan man springa utan att landa på hälen. De flesta elitlöpare springer på det sättet, men fråga mig inte varför, kroppen tjänar inte på det i längden."
Jag blev mest förvånad av att man kan avfärda elitlöpning med: "Visst kan man springa utan att landa på hälen. De flesta elitlöpare springer på det sättet, men fråga mig inte varför, kroppen tjänar inte på det i längden."