Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningöverpronation -> neutral
You need to log in to create posts and topics.

Magnus,

det kan inte vara så att evolutionen har optimerat vår fot för att springa barfota, och inte för att landa på hälen, eftersom det är just barfota som människan har sprungit fram till kanske de sista 1000 åren eller så?

På vilket sätt tycker du a

Jag är nog också inne på linjen att du inte botar pronation så länge som du landar på hälen.

Pronationen i foten fungerar olika om man landar på hälen eller mitt på foten. Och en uppbygd häl verkar förstärka pronationsrörelsen.

Du ljuger i det avseende att du pådyvlar mig åsikter jag inte gett uttryck för eller inte ens har. Tycka att jag har fel är helt ok, men det va ju inte det du skrev.

Evolutionen har inte optimerat alls, den har slumpat. Lite väl självförhärligande att tr

"Landar verkligen eliten mer på framfoten och finns det några belägg för att detta är bättre?

2007 genomfördes en studie där man tittade på hur elitlöpare landade under ett halvmaraton (1). Det man gjorde var att man riggade upp ett par höghastighetskame

De äldsta skor man hittat är 10000 år gamla. De äldsta läderskorna över 5000 år. Det är organiska material som bryts ner. Vi vet inte hur länge man har nyttjat skor helt enkelt, men det är nog rätt länge, precis som olika typer av kläder på de ställen det

Jag tror inte det spelar någon stor roll vilken del av foten som nuddar marken först. Den markanta landning på hälen som vi vill undvika beror egentligen på att man har för låg stegfrekvens, man tar för långa steg i förhållande till farten. Det ökar prona

Håller verkligen med Klas om positiva effekter av att öka stegfrekvensen. Jag trodde att jag höll en hög frekvens men för en tid sen kollade jag genom att ta med mig en musikspelare med låter på 90 bpm trots att jag aldrig tidigare sprungit med musik. Jag

Tack för alla svar.

Jag är ganska övertygad om att isättning av hälen inte nödvändigtvis innebär att man måste pronera, men vad Klas skrev om bålstabiliteten och vaden var väldigt intressant.

Och jag måste medge att Hans svar om hur stegfrekvensen påv

Min dotter på fyra år som älskar att vara barfota och är det nästan jämt på sommaren springer med lätt hälisättning. Att det skulle vara naturligt att springa på framfoten i lägre farter ger jag inte ett skvatt för, precis som det inte är naturligt att gå

Mangus: "Du ljuger i det avseende att du pådyvlar mig åsikter jag inte gett uttryck för eller inte ens har. Tycka att jag har fel är helt ok, men det va ju inte det du skrev."

Nu är det så att man inte ska kasta sten då man sitter i glashus!

Du fick det