Quote from Funbeat user on 10 July 2011, 22:16Linus, det är ju den stora frågan. Hur skall vi med sämre förutsättningar träna.
Samma steglängd? Samma kadens? Samma fotisättning? Samma antal steg per vecka? Något får nog stryka på "foten". 🙂
Själv använder jag olika steg beroende på hastighet och
Linus, det är ju den stora frågan. Hur skall vi med sämre förutsättningar träna.
Samma steglängd? Samma kadens? Samma fotisättning? Samma antal steg per vecka? Något får nog stryka på "foten". 🙂
Själv använder jag olika steg beroende på hastighet och
Quote from Funbeat user on 10 July 2011, 22:36Magnus:
"Samma steglängd? Samma kadens? Samma fotisättning? Samma antal steg per vecka? Något får nog stryka på "foten". Smiley"
Steglängd är ju enbart beroende av farten, desto snabbare du springer desto längre steglängd.
När det kommer till kadens t
Magnus:
"Samma steglängd? Samma kadens? Samma fotisättning? Samma antal steg per vecka? Något får nog stryka på "foten". Smiley"
Steglängd är ju enbart beroende av farten, desto snabbare du springer desto längre steglängd.
När det kommer till kadens t
Quote from Funbeat user on 10 July 2011, 22:46Magnus, på dig låter det som om det är en milsvid skillnad i talang mellan eliten och oss. Det är det inte. När det gäller framgång, oavsett disciplin, handlar det uteslutande om att träna. Tumregeln är 10000 timmar för att bli elit på någonting. Sedan ka
Magnus, på dig låter det som om det är en milsvid skillnad i talang mellan eliten och oss. Det är det inte. När det gäller framgång, oavsett disciplin, handlar det uteslutande om att träna. Tumregeln är 10000 timmar för att bli elit på någonting. Sedan ka
Quote from Funbeat user on 10 July 2011, 23:36Få klarar att träna som eliten utan att bli skadade. Särskilt vi som började när vi var 35. Det handlar inte om att bara "göra det", och så hamnar man i OS-final.
När du skriver "så mycket som möjligt", vad är det som du INTE anser möjligt att ta efter?
Få klarar att träna som eliten utan att bli skadade. Särskilt vi som började när vi var 35. Det handlar inte om att bara "göra det", och så hamnar man i OS-final.
När du skriver "så mycket som möjligt", vad är det som du INTE anser möjligt att ta efter?
Quote from Funbeat user on 11 July 2011, 01:00Magnus, du ska få ett kort svar av mig:
Ja, mil per vecka och hastighet. Jag kan inte springa lika fort eller lika mycket som de löpare som är bäst i världen gör.
Men jag kan försöka att anamma de så mycket som möjligt av det som gjort dem till sådana b
Magnus, du ska få ett kort svar av mig:
Ja, mil per vecka och hastighet. Jag kan inte springa lika fort eller lika mycket som de löpare som är bäst i världen gör.
Men jag kan försöka att anamma de så mycket som möjligt av det som gjort dem till sådana b
Quote from Funbeat user on 11 July 2011, 07:56Kläder, tränare, säsongsupplägg, antal pass per vecka? Skor, mat och dryck? Alternativ tränimg, kompressionsstrumpor?
Kläder, tränare, säsongsupplägg, antal pass per vecka? Skor, mat och dryck? Alternativ tränimg, kompressionsstrumpor?
Quote from Funbeat user on 11 July 2011, 08:14Magnus.
Per vecka?
Per månad,
per år,
per decennium.Har kutat sedan 1952. 1982 fick jag diagnos pronation. Plus olika långa ben +++++.
Sedan fick man rådet att springa på så många olika underlag som möjligt.
Plus använda olika skor.Då ansågs att
Magnus.
Per vecka?
Per månad,
per år,
per decennium.
Har kutat sedan 1952. 1982 fick jag diagnos pronation. Plus olika långa ben +++++.
Sedan fick man rådet att springa på så många olika underlag som möjligt.
Plus använda olika skor.
Då ansågs att
Quote from Funbeat user on 11 July 2011, 08:35Magnus har en point. Problemet för oss amatörer är ofta att det mest optimala för oss som springer lite är att endast köra grundträning dvs försöka få ihop ett antal km.
De mer avancerade intervalluppläggen blir vi aldrig tillräckligt tränade för att kla
Magnus har en point. Problemet för oss amatörer är ofta att det mest optimala för oss som springer lite är att endast köra grundträning dvs försöka få ihop ett antal km.
De mer avancerade intervalluppläggen blir vi aldrig tillräckligt tränade för att kla
Quote from Funbeat user on 11 July 2011, 09:11Men att kopiera t.ex. elitens avsaknad av ett översteg > ~5 cm skulle förmodligen hjälpa alla.
Men att kopiera t.ex. elitens avsaknad av ett översteg > ~5 cm skulle förmodligen hjälpa alla.
Quote from Funbeat user on 11 July 2011, 10:27Har eliten ens samma steg allihopa? Tycks vatiera en hel del där enligt Annicas länkar.
Har eliten ens samma steg allihopa? Tycks vatiera en hel del där enligt Annicas länkar.